Enhver, der befinder sig inden for murene i modebranchen, ved, at messerne ikke altid er helt enige om, hvordan tingene skal tilrettelægges. Det er ikke nogen hemmelighed. Og netop derfor, er CPH Vision, Terminal-2 og børnetøjsmessen CPH Kids gået sammen i et forsøg på at finde fælles fodslag til alles bedste – især til messegæsternes. 
 
De tre parter har således som optakt til denne modeuge skabt The Fair Partnership, hvor man åbent giver udtryk for et ønske om dialog, inklusion, innovation og i sidste ende vækst.
 
”Det er vores ønske at skabe et fælles grundlag for hele modeugen, så vi kan fokusere vores indsatser og energi på det vigtige; nemlig at sikre Københavns position som Skandinaviens modecentrum,” forklarer Laust Christian Poulsen, der er partner i CPH Kids, til FashionForum.dk.


Godt eksempel
Han mener, at samarbejdet er et godt eksempel på, hvordan der kan genereres endnu mere vision og initiativ ved at løfte i flok.
 
”Vi vil gerne bryde op med den vanlige ‘silo-tænkning’, der præger modemesserne. Når vi går sammen med CPH Vision & Terminal-2, er det fordi, vi har en tro på, at vi kan stå stærkere sammen med dem,” forklarer han.


Hvorfor er alle ikke med?
På det nærliggende spørgsmål om, hvorfor alle messerne, der jo også tæller CIFF Kids, CIFF og Gallery, ikke er en del af samarbejdet, svarer Laust Christian Poulsen således:
 
”Lige nu var det to stemmer (Terminal-2 og CPH Vision er begge ejet af Exhibition Professionals, red.), der var enige om at gøre en forskel. Der er forsøgt forskellige tværgående samarbejder i de sidste år, som har haft svært ved at nå til enighed. Dette samarbejde opstod ganske naturligt, da vi gennem møder og samtaler fandt ud af, at vi delte commitment, værdisæt og tilgang,” siger han og tilføjer:
 
”Desuden har vi begge lyst til at forpligte os til flere udviklende tiltag og løft, der skal fremme hele den Københavnske modeuge.”


Løsne fastlåst stilling
Laust Christian Poulsen håber, at man gennem samarbejdet kan løsne den fastlåste stilling, han peger på, at den københavnske modeuge befinder sig i.
 
”Så investorer & stakeholders kan se en troværdig plan for modeugen nu og i fremtiden og potientialet for alle parter bliver synligt,” føjer han til.
 
Han forklarer, at samarbejdet helt konkret skal åbne op for, hvordan udstillere og indkøbere kan bevæge sig (frit) mellem messerne, og så fortæller han også, at der udvikles en række nye tiltag, der skal sikre innovation og plads til nye designhåb – uden dog at løfte sløret for de specifikke tiltag.


The Fair Manifesto
Foruden selve samarbejdet, har parterne også formuleret et manifest, The Fair Manifesto, som er partnerskabets vision om at skabe et fælles grundlag. Manifestet fokuserer ideologisk og handlingsorienteret på indsatser, der skal fremme København som Skandinaviens modecentrum, og består af følgende fem fokusområder:
 
1. Retfærdighed og ærlighed.
2. Innovation
3. Åbenhed og netværk
4. Frihed til at vælge
5. En langsigtet plan 
 
Du kan læse mere om punkterne lige her. 
 
”Manifestet er et signal og et ønske om at tænke retfærdigt og holistisk. Det kan lyde så flot, og det må det faktisk også gerne. For jeg håber med tiden, at vi er flere, der kan samles på denne platform,” siger messepartneren og tilføjer særligt til det fjerde punkt:
 
”Messer må gerne bruge hinanden, komplimentere og bytte. Og tanken om fri bevægelse for udstillere kan jeg godt lide. Den har noget ordentligt samt fremtidsrettet i sig. Med det in mente synes jeg, at modeugen skal være centreret i København for at få den atmosfære, som vi kender fra andre modebyer,” siger han, inden han slutter: 
 
”Jeg er overbevist om, at det er vejen til at bestyrke positionen som Skandinaviens centrum for mode.”
 
Alle de københavnske modemesser åbner torsdag morgen. Læs mere om The Fair Partnership lige her.