Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Modeugens aktører: Cath Møss

Som projektkoordinator hos CFW er modeugen kulminationen på et halvt års intenst arbejde op mod netop afviklingen af modeugen.
Som projektkoordinator hos CFW er modeugen kulminationen på et halvt års intenst arbejde op mod netop afviklingen af modeugen.

Inden længe står der Copenhagen Fashion Week AW12 i kalenderen og dermed er der travlhed i den danske modebranche. FashionForum.dk sætter i serien ”Modeugens aktører” en række forskellige mennesker, der på hver sin måde arbejder med mode, stævne, for at høre om deres oplevelser, erfaringer og planer under modeugen.

Cath Møss er projektkoordinator på CFW og er dermed en af dem, der får hele showdelen til at klappe. Hendes modeuge er derfor fuld af logistik, ringende telefoner – og Burhan G.

Hvordan forbereder du dig til CFW?
Mine forberedelser til én kommende modeuge begynder umiddelbart efter én er afviklet. Det vil sige, at CFW-kontoret er i gang igen med det samme; der følges op på alt arbejde samt evalueres på den forgangne modeuge. Vi starter idéudvikling og aktiveringen af sponsorater og andre samarbejdspartnere, samt sætter møder op med potentielle sponsorer. Jeg sidder primært med Wella og hjælper dem med at få mest mulig eksponering under modeugen. Fx i form af sjove samarbejder og andre skægge arrangementer mellem modeugerne som en Beauty Lounge før DANSK Fashion Awards, der bliver til i et samarbejde med Max Factor. Herudover står jeg bl.a. også for koordineringen af en række elementer i CFW, som fx det officielle showvenue på Københavns Rådhus og tryksagen Guide to Copenhagen Fashion Week der denne sæson har fået et nyt og spændende ansigtsløft – den kan snart læses her, hvis man ikke kan vente med at få fingre i et trykt eksemplar.

Hvordan deltager du i CFW?
Under modeugen er jeg at finde på kontoret, hvor min koordinerende rolle glider over i en slags kaospilot. Her sker alting meget hurtigt, forskellige problemstillinger opstår fra minut til minut og skal løses omgående. Selvom alt er forberedt, sker der altid uforudsete ting, som jeg skal forholde mig til fra kontoret. Telefonen er som regel rødglødende og kontoret fyldt med modeuge-medarbejdere, som skal guides undervejs. Modeugen handler om tid. Alt er tilrettelagt på tid, og den flyver selvfølgelig afsted. Så jeg får desværre ikke set så mange shows live, som jeg kunne ønske; jeg ser dem løbende, når de bliver publiceret under modeugen på vores Fashion TV website, hvor alle kan kigge med.

Hvordan ser dine dage ud under selve CFW?
Mine opgaver omhandler bl.a. at guide vores hold drivere i forhold til løbende opgaver. Denne sæson bliver der ekstra meget logistik, da modeugen er blevet grøn og kører i el-biler fra Opel, der skal oplades løbende under de travle dage.
Samtidig uploader jeg runway-billeder til vores hjemmeside efter hvert show og vores pressearkiv, hvor presse kan registrere sig og downloade billeder i høj opløsning til printede medier og sammenklippede 3 minutters-versioner af shows fra modeugen. Jeg tjekker også løbende, at alt er som det skal være på vores Fashion TV-site, samt sørger for at internationale websites får materiale fra den Københavnske modeuge. Ellers består mine dage i at gribe de bolde, der løbende bliver sendt i min retning af showvirksomheder, samarbejdspartnere, pressekorpset, etc. Jeg er modeugens suffløse, hvis man kan beskrive det sådan.

Hvad forventer du at få ud af CFW?
Jeg håber og forventer, at alt kommer til at spille, så alle deltagere, indkøbere såvel som brands, får den bedste oplevelse af modeugen – jeg sætter en ære i at serviceniveauet er højt. Selvfølgelig er det også interessant at følge med i, hvad showvirksomhederne viser på podierne, og blive inspireret af de forskellige tendenser i moden. De danske mærker er generelt meget dygtige og spændende at følge.

Hvad ser du mest frem til?
Jeg ser frem til at høste frugterne af et halvt års forberedelser og arbejde med eventen. Det giver en helt speciel følelse, at opleve resultatet af de ideer og se scenariet udspille sig. Jeg ser også frem til at opleve, hvad designerne og de forskellige brands har fundet på; en af fordelene ved at uploade billeder fra de forskellige shows er, at der ikke er nogle tendenser, som går min næse forbi.

Har du nogle særlige rutiner eller ting du skal nå?
Under modeugen skal jeg sørge for at tingene spiller, og her er tid jo absolut afgørende. Dagene går så hurtigt, og der er en meget stram plan, så der er i virkeligheden ikke det, jeg ikke skal nå. Før modeugen har vi på kontoret nogle faste ritualer: et fast er ritual masser af kaffe. Og så har vi hver sæson en modeugesang, vi brager igennem til på kontoret – denne sæson må det være Burhan G "Jeg’ i live" der får alle damerne op af kontorstolene.

Hvad betyder modeugen for dig som professionel?
Modeugen for mig betyder meget. Det at være i den, giver en særlig rus, da man endelig ser resultatet af mange måneders arbejde. Det er en slags klimaks, hvor jeg faktisk ofte oplever en tomhedsfølelse, når det hele er overstået. Man mærker nærmest ikke trætheden, når man er i det, men den kommer til gengæld bagefter. Som modeinteresseret, er der også noget ære i, at være en del af det planlæggende organ. Jeg fyldes med stolthed, når det hele spiller.