Hos det københavnerbaserede brand Wood Wood er der glæde at spore. Sidste sæson rykkede de modeshowet fra København til Berlin i jagten på nye udfordringer – og denne sæson kan der meldes om stor succes med initiativet.

Pressen var begejstret, det samme var indkøberne, og stemningen mindede om højdepunkterne i København. FashionForum.dk tog derfor en snak med Karl-Oskar Olsen, medstifter af Wood Wood, om Berlin, øgede salgstal – og en mulig fremtid på den anden side af Atlanten.

”Omtalen af vores show i medierne har været over al forventning: vi har ramt alle de betydningsfulde medier og blogs verden over inden for 48 timer efter showet, og det tikker stadig ind med positive anmeldelser,” fortæller en glad Karl-Oskar Olsen.

Han beretter videre, at man denne gang fik skabt stor hype om showet. Man havde nemlig – for første gang nogensinde – valgt at holde show et sted, hvor der ”kun” var plads til 300 mennesker.

”Vores tyske pressekontor sagde flere gange, at de aldrig før havde oplevet så meget hype om et show. Der var over 800 rsvp’er, så det var et stort sorteringsarbejde. Som altid fokuserede vi på et miks af presse, kunder og personligheder, hvilket var med til at give en ægte københavner-stemning med tilråb og pift til de fleste indgange,” siger han.

Øgning i salgstallene
Men det er ikke kun medierne, der har været glade for Wood Woods kollektion. Også indkøberne har vist deres velvilje, forklarer Karl-Oscar Olsen.

”Vi har allerede nu flere kunder på end forventet, hvilket dog også var håbet. Vi regner med en forøgelse af nye døre (butikker, red.) på ca. 35. pct. Samtidig har næsten alle eksisterende kunder lagt ordrer et godt stykke over budget,” siger han og fortæller, at man både har udstillet på Capsule-messen og i eget showroom ved siden af Wood Woods berliner-butik.

Dermed burde der være lagt i støbeskeen til en succes i Berlin – og det var da også en af grundene til, at Wood Wood sidste år rykkede derned.

”Vi rykkede til Berlin af flere årsager, blandt andet fordi det rent show-mæssigt er mere utrådt og uerfarent end CFW – hvilket kunne generere mere omtale. Desuden ligger messen to uger før CFW, så sælgerne drager nytte af at showet er overstået, og kunderne har set kollektionen live,” forklarer Karl-Oskar Olsen, og peger videre på, at Wood Wood dermed også sender et signal om, at man tænker internationalt og gerne vil bidrage med noget exceptionelt til ikke kun det tyske marked, men Europa generelt.

Måske New York
Hvad fremtiden bringer er endnu ikke helt sikkert. Der er stadig stor glæde ved at være i Berlin – men derfor kan man jo godt kigge lidt videre.

”Vi bliver helt sikkert i Berlin nogle sæsoner endnu. Der er måske et større buzzpoint hvad angår branchefolk, producenter, kunstnere og andre, der er med til at skabe en mere varieret og konstruktiv samtale,” forklarer han, men lægger ikke skjul på, at man gerne vil helt ud over kanten.

”Vi har talt om at udvide vores aktiviteter på verdensplan, så vi kan ramme med samme effekt på andre markeder. Lige nu virker New York som det bedste bud på fremtidige projekter, og vi håber at kunne gå i gang derovre til september – evt. med en præsentation af vores pre-season kollektioner.”

Billede: Wood Wood AW12