Der er ikke bare penge at spare men oven i købet penge at tjene, hvis du holder øje med, hvor dit tøj havner, når det har forladt butikken. Det mener Jonas Eder-Hansen, udviklingsdirektør i Danish Fashion Institute og tovholder på det store bæredygtige initiativ NICE (Nordic Initiative Clean & Ethical, red.). 

”Det er faktisk forbavsende få danske virksomheder som overhovedet monitorerer, hvad der sker med deres tøj, efter det har forladt butikkerne – med risiko for at gå glip af unik viden,” siger han til FashionForum.dk.

Udnyt secondhandsuccesen
Han forklarer som et eksempel på, hvad den vigtige viden kan bruges til, at svenske Filippa K for nylig har åbnet en vintage-butik i Stockholm efter at have kortlagt kollektionernes holdbarhed efter (første) salg. 
 
”Butikken er et lille stykke Filippa K-univers, så shoppingoplevelsen minder om den fra de andre Filippa K-butikker, men al tøjet er vintage og dermed 30-70 pct. billigere. Det går forrygende for dem,” forklarer han. 

Samarbejder er vejen frem
Herhjemme kunne modevirksomhederne indlede samarbejder med fx Trendsales og Den Blå Avis, og på den måde opnå viden om, hvor kort eller lang tid, forbrugeren anvender tøjet, før et evt. videresalg.
 
”En viden, der kan bruges i markedsføring – eller til at optimere designprocessen,” lyder det fra Jonas Eder-Hansen.
 
I sidste uge viste en undersøgelse lavet i samarbejde mellem Spar Nord og Den Blå Avis nemlig, at særligt dametøj og børnetøj går som varmt brød i brugthandlen. Samlet skiftede brugte varer for knap 100 mia. kroner hænder i 2011. Året før lå var omsætningen 71 mia. kr.
 
Lille lyspunkt
Så selvom økonomien stadig står i stampe, er der altså ikke desto mindre store summer, der skifter hænder på brugtmarkedet, siger Jonas Eder-Hansen og fortsætter:
 
”Undersøgelsen viser et lille lyspunkt i forhold til at gøre forbrugerne mere kvalitets- og miljøbevidste, når de vælger hvilke stykker tøj de handler. Vi køber ikke bare tøj og smider væk i samme omfang som før,” og det kan modebranchen – også den del, der producerer nye kollektioner flere gange årligt – drage nytte af:
 
”Det kan udgøre en mulighed for de brands og virksomheder, som udnytter potentialet i at satse på at blive de mærker, der handles med tanke på videresalg,” siger han og slutter:
 
”Forbrugeren er villig til at betale mere, hvis vedkommende ligeledes er sikker på en vis tilbagebetaling, når kjolen sælges videre på fx Trendsales. Så måske er det værd at opfordre branchen til at begynde at tænke anderledes og få noget positivt ud at den træge økonomiske situation vi står i – både til gavn for bundlinjen og miljøet.”


Foto: Filippa K