Hos Container er man ikke bange for at tænke stort. Derfor lancerer Ikast-virksomheden til modeugen i februar et helt nyt brand: XO.

”Kombinationen af fremgang, positive resultater og det faktum, at Anita Holk (stifter og designer, Container, red.) i et stykke tid har puslet med ideen om et nyt brand, gør, at vi synes, tiden er inde,” forklarer Heidi Skov Andersen, der er marketingchef i virksomheden, til FashionForum.dk.
 
Anita Holk sad fra virksomhedens første kollektion i 2004 og frem til 2010 alene med designsansvaret, men ansatte for halvandet år siden Birgit Christensen, hvilket også spiller ind på beslutningen om, at lancere nyt brand lige nu:
 
”Anita har i mange år arbejdet intenst på Container-kollektionen. Nu sidder de to designere på Container, og det har givet mere luft til at udforske nye områder,” forklarer Heidi Skov Andersen.
 
XO står for XtraOrdinary, og den nye kollektion ser dagens lys på CIFF-messen i Bella Center. Den rummer 50 styles i en mere enkel stil end Containers unika-look, forklarer marketingchefen.
 
”Hvor Containers kollektion er mere unika og individuel, er XO mere en livsstil. Den forener det enkle med det eksklusive i superlækre naturlige kvaliteter. Det i sig selv giver automatisk adgang til en anden kundegruppe end ’Container–pigen’,” siger Heidi Skov Andersen, der da som udgangspunkt forventer, at XO også kan placeres i andre butikker, end dem der forhandler Container: 
 
”De kører som to helt forskellige og individuelle kollektioner, og hvor vi med Container har fire årlige kollektioner, bliver der kun to kollektioner med XO,” forklarer hun, selvom hun samtidig ikke tvivler på, at der er butikker blandt Containers kunder, som vil have glæde af at forhandle begge brands.
 
”Men XO er ikke tænkt som et supplement til Container.”  
 
Og det nye brand er ikke det eneste dugfriske initiativ i Container. I februar slår virksomheden nemlig også dørene op til et showroom i hovedstaden – i øvrigt i den amar’ske showroomenklave Øens Pakhus, som FashionForum.dk mandag stiller skarpt på.
 
”Det har været på tegnebrættet i et stykke tid. Det giver os en masse nye muligheder for at lave arrangementer, kollektionsmøder og events, som vi ellers ikke i samme udstrækning har mulighed for i dag.”
 
Showroomet kommer ligeledes til at danne ramme for brandets sjællandske sælgers møder, men Containers kollektioner kan selvfølgelig stadig også opleves i Ikast.
 
Når snakken falder på den kommende modeuge, er Heidi Skov Andersen forsigtigt optimist:
”Det er svært at give et konkret svar på vores forventninger i forhold til den kommende indsalgsperiode. Men vi forventer da helt klart at kollektionen modtages godt. Det er en stilren, enkel, eksklusiv og harmonisk kollektion – som der er et stort publikum til,” slutter hun.
 
Container er flere gange kåret som Børsen Gazelle, og kunne blandt andet i 2010 fremvise en vækst på mere end 1000 pct.