Alshaya, en af de store retailgrupper i Mellemøsten, har netop overtaget 60 La Senza-butikker i Storbritannien fra kapitalfonden Lion Capital. 
 
Revisionskoncernen KPMG var ellers inden jul blevet udpeget til at håndtere La Senza-kædens restrukturering – kæden tæller i alt 146 butikker i Storbritannien, men Alshaya valgte altså at overtage 60 butikker mod et ikke-oplyst kontant beløb.
 
Overtagelse beskrives af Alshaya ifølge Finacial Times som første led i en investering på mere end 100 mio. GBP i løbet af de kommende to år i den britiske retailsektor.
 
Lion overtog i 2006 La Senza for 100 mio. GBP fra entreprenøren Theo Paphotos, men blev efterfølgende ramt af en kombination af dårlige forretninger og dyre lejeaftaler.
 
”Det har været en strategisk investering for os og en positiv tilføjelse til vores omfattende internationale retail-portefølje,” siger Mohammed Alshaya, der er bestyrelsesformand i Alshaya Group. 
 
”Dagens offentliggørelse repræsenterer første skridt på et langsigtet engagement i at udvikle La Senzas britiske forretninger, som vi mener har et stort potentiale,” siger han videre.
 
Alshaya Group drives fra Kuwait i privat regi og driver mere end 2000 internationale franchiserbutikker for 55 forskellige retailere i blandt andet Mellemøsten, Rusland, Tyrkiet, Cypern, Polen og nu altså også Storbritannien.
 
Limited Brands, den amerikanske retailgruppe, der ejer rettighederne til lingerimærkerne La Senza og Victoria’s Secret er allerede en af Alshaya-gruppens samarbejdspartnere, idet Alshaya driver tre La Senza-franchisebutikker i Rusland.