Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Skagen Designs solgt for 1,3 mia. kr.

Skagen Designs er netop blevet købt af amerikanske Fossil for 225 mio. dollar, svarende til godt 1,3 mia. kr., der tilfalder de to ejere og stiftere, ægteparret Charlotte og Henrik Jorst.
Skagen Designs er netop blevet købt af amerikanske Fossil for 225 mio. dollar, svarende til godt 1,3 mia. kr., der tilfalder de to ejere og stiftere, ægteparret Charlotte og Henrik Jorst.

 

Skagen Designs er netop blevet købt af amerikanske Fossil for 225 mio. dollar, svarende til godt 1,3 mia. kr., der tilfalder de to ejere, ægteparret Charlotte og Henrik Jorst. De to stiftede Skagen Designs i slutningen af firserne, og den endelige købsaftale med Fossil ventes at falde på plads i februar.
 
Håbet er fra Fossils side, at Skagen Denmark-produkterne vil komplementere de øvrige Fossil-brands i segmentet ’affordable luxury goods’ og dermed styrke Fossils samlede vækstpotentiale. 
 
”Med Skagen Denmark-brandet får vi en bredere produktportefølje og dermed også adgang til en endnu større kundebase,” siger Kosta Kartsotis, der er adm. direktør for Fossil, i en pressemeddelelse.
 
25 år på bagen
Amerikanske Fossil har mere end 25 år på bagen og blev børsnoteret i 1993. Koncernen driver forretning over hele verden med hovedkontor i Texas og specialiserer sig i ure, smykker, solbriller, accessories, tasker, tøj og sko til både herrer og damer.
 
Skagen Denmark har gennem de seneste 22 år vokset sig til et globalt anerkendt livsstilsmærke med salg i over 60 lande. Hovedkontoret ligger i Reno, Nevada, hvor Charlotte og Henrik Jorst også bor. Skønt Skagen Denmark primært er kendt for ure, producerer virksomheden – der alene det seneste år har solgt ca. 2,5 mio. ure på verdensplan – også både smykker, solbriller og vægure.
 
Styrket position
I det nye partnerskab får Skagen Designs, der indtil nu har været 100 pct. privatejet, styrket sin position på det globale marked. Det sker blandt andet via adgang til Fossils omfattende salgskanaler i 120 lande i både Nord- og Sydamerika samt Asien og Europa, der bliver Skagen Denmarks fremtidige vækstplatform.
 
”Det er et stort privilegium at få lov at dele denne fantastiske fortælling om dansk design med resten af verden. Skagen Denmark er et helt unikt brand og har et meget stort potentiale som livsstils-brand,” siger Kosta Kartsotis og fortsætter:
 
”Vi glæder os over, at der er så mange fælles træk i de to virksomheders historie og kultur. Det gør det helt naturligt at slå de to familier sammen til én. Ikke alene ser vi store vækstmuligheder for Skagen Denmark på verdensplan – det nye samarbejde styrker også Fossil-brandet i det hele taget. ”
 
To flagskibe – det ene i Skagen
Skagen har på nuværende tidspunkt flagskibsbutikker i Tokyo og Skagen, hvor Fossil til gengæld råder over 400 butikker i 120 lande – Fossil omsatte i 2010 for USD 2,03 mia.
 
Der har gennem tiden været flere tilbud om fusion, partnerskab og opkøb af Skagen Designs, men alle har fået et pænt afslag af det danske ægtepar, lyder det i meddelelsen. Først da konturerne af et partnerskab med Fossil formede sig, slog parret til:
 
”Fossil specialiserer sig ligesom os i salg af livsstilsprodukter, særligt med vægt på ure, og de har meget stor succes globalt. Vi har beundret Fossil gennem mange år, og med adgang til deres omfattende distributionskanaler kan der nu blive sat turbo på væksten og forløsningen af Skagen Denmarks store potentiale,” siger Charlotte Jorst.
 
Bevarer rollerne
Under denne nye konstruktion bliver Charlotte og Henrik Jorst ansat som rådgivere i Fossil og bevarer dermed deres roller i forhold til såvel den kreative som den visionære udvikling af Skagen Denmark-brandet.
 
Fossil blev grundlagt i 1984, og for Charlotte og Henrik Jorst har det været afgørende for valget af partner, at det var en virksomhed, der deler Skagen Designs vision:
 
”Vores drøm blev skabt for mere end 20 år siden. Og vi er kun nået til, hvor vi er i dag i kraft af den ånd, der gennemsyrer alt, hvad vi gør. Vi respekterer hinanden, vores medarbejdere og vores kunder, og vi brænder for det gode design og høj kvalitet. Det samme gør Fossil, som blev stiftet kun fem år før os i 1984. Under Fossil-paraplyen er mulighederne enorme for Skagen, og vi glæder os utrolig meget til at se vores livsprojekt videreudviklet i dette nye samarbejde,” slutter Henrik Jorst.