Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Luksusvarer på januarudsalg - igen

Overvejer du at forkæle dig selv med drømmetasken fra Mulberry, en ekstravagant pels eller de sko, du har kigget på hele efteråret? Så kan det meget vel være nu, du skal slå til.
Overvejer du at forkæle dig selv med drømmetasken fra Mulberry, en ekstravagant pels eller de sko, du har kigget på hele efteråret? Så kan det meget vel være nu, du skal slå til.

 

Overvejer du at forkæle dig selv med drømmetasken fra Mulberry, en ekstravagant pels eller de sko, du har kigget på hele efteråret? Så kan det meget vel være nu, du skal slå til. Det skriver Business.dk.
 
For hvor enkelte luksusmærker droppede udsalget sidste år, bliver de nedsatte mærkevarer nu igen langet over disken i januarudsalget.
 
Mulberry var et af de luksusmærker, der aflyste udsalget sidste år. Der var for få varer tilbage på lageret, og butikken var derfor ikke tvunget til at sætte sine priser ned. I år er det en anden strategi fra det populære mærke:
 
"2011 var et rigtig godt år, og nu vil vi gerne have virksomheden tilbage som før krisetid. Derfor deltager vi igen i januarudsalget, omend det er lidt kortere og kun varer en uge til 10 dage," siger Thomas Møller, direktør i Group 88, som blandt andet administrerer det danske salg af Gucci, Burberry og Mulberry.
 
Krise-panik
Han fortæller om en panikagtig stemning i 2008 og 2009, hvor detailhandlen reagerede på finanskrise og sløjt forbrug med langvarige kæmpeudsalg. Og det var måske ikke sådan, man burde have reageret, selvom detailbranchen var den værste branche, man kunne være i på dét tidspunkt.
 
"Vi så fald i omsætningen, og det reagerede vi på ved at sætte varerne kraftigt ned. Men i det efterfølgende år så vi, at kunderne kom tilbage," siger Thomas Møller.
 
Ifølge detailekspert Bruno Christensen er udsalg også noget specielt i luksussegmentet, fordi mærkerne skal passe på ikke at udvande deres særstatus og prisniveau med for meget udsalg. Samtidig mener han, at butikkerne langtfra skal lade sig presse af at sætte varerne på udsalg, fordi krisen kradser. For luksusshopperne vil altid være der, vurderer han.
 
"I butikkerne med mere klassiske produkter har man et fast lager, mens man i den øvrige del af detailbranchen får vareleverancer en gang om ugen. Det betyder, at de butikker altid vil kunne fylde op på hylderne, når de annoncerer et udsalg, hvorimod luksusmærkerne er meget begrænsede," siger han.
 
Kilde: Business.dk / Foto: Mulberry