Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Copenhagen Fashion Week AW12 - Største danske modeuge nogensinde

Copenhagen Fashion Week AW12 byder på nye navne, gamle kendinge - og gensyn med et par store danske brands.
Copenhagen Fashion Week AW12 byder på nye navne, gamle kendinge - og gensyn med et par store danske brands.

Hos Copenhagen Fashion Week har man lige op til nytår offentliggjort showkalenderen til den kommende modeuge, der afholdes fra den 1.-5. februar. Og med over 40 shows er der tale om den største og mest tætpakkede kalender nogensinde.

Anne Christine Persson, der er udviklingsdirektør i Copenhagen Fashion Week, ser med stor tilfredshed på denne sæsons kalender:
 
”Det er en god sæson, vi har gang i, og jeg er ekstremt tilfreds med kalenderen, som den ser ud nu. Vi har både de store mærker, nye, unge mærker, danske og nordiske, kommercielle og cool repræsenteret, og det giver en god balance,” fortæller hun til FashionForum.dk.
 
Og nogle af de store danske modehuse er da også tilbage i kalenderen igen. Således bliver der både mulighed for at opleve Day Birger et Mikkelsen og Sands bud på den kommende efterårsmode. Andre nye navne i kalenderen tæller blandt andet danske Gestuz og svenske Velour og Aniv Von Borche, og de mange brands betyder, at kalenderen er pakket til randen fra tidlig morgen til sen aften:
 
”Jeg er rigtig glad for, at Day og Sand tilbage. Vi har haft så mange show-ønsker, at vi desværre er blevet nødt til at bruge tiderne kl. 23 onsdag og torsdag også. Det er ikke den bedste udvikling, for det er uretfærdigt at få pressen ud til så sent. Desværre var det den eneste måde, det kunne fungere på, hvis ikke hele lørdagen skulle inddrages – og der er der færre pressefolk,” pointerer Anne Christine Persson.
 
Men selvom der er pres på under modeugen, er udviklingsdirektøren stadig positiv og glad for det endelige resultat. For sammensætningen af brands er optimal lige nu.
 
”Det er en af de bedste kalendere, vi længe har haft med nogle meget stærke dage. Og så må vi jo se, hvordan vi løser kalenderen næste gang, hvis der er lige så mange, der vil holde show. Med så meget run på, må vi overveje hvordan vi inddeler den næste gang,” siger hun og peger på, at de mange brands er positivt på flere forskellige planer.
 
”Ud over at mange brands er med til at skærpe profilen, er det en superpositiv udvikling for modeugen og for København. Alle taler om krisetider, men det har ikke stoppet mærkerne fra at holde shows, og de store er samtidig kommet tilbage. Det er vi meget tilfredse med,” afslutter Anne Christine Persson.