I foråret var Pandora ved at erobre verden, og ledelsen kunne gå på vandet. Resten af 2011 blev en lang lidelseshistorie for smykkekoncernen. Det skriver Business.dk.
 
Det var med 2010s mest succesfulde børsnotering, at Pandora blev båret i guldstol ind i 2011. Den danske smykkekoncern var hot stuff i medierne og i særdeleshed på aktiemarkedet, hvor den i januar rundede en børsværdi på cirka 48 mia. kroner. Koncernen lå badet i succes.
 
Måske var det for at imponere de hysteriske kællinger på aktiemarkedet. Måske var det storhedsvanvid, som ramte Pandora. Smykkekoncernen lovede mindst 30 pct. vækst i 2011 efter et i forvejen gyldent regnskabsår. Det skulle man cirka et halvt år senere fortryde.
 
Vækstråbene fra toppen af Pandora-pyramiden gjaldede helt ud i de yderste forhandlerled. De blev tvunget til at købe flere Pandora-smykker, hvis de ville blive om bord på succestoget. Særligt de traditionelle guldsmedebutikker havde svært ved at afsætte smykker nok. De ønskede det som i gamle dage, hvor der ikke var krav til minimumsindkøb af smykker og inventar. Men Pandora-toppen havde meget lidt tilovers for dem, som ikke ville købe flere smykker og ride med på Pandora-bølgen.
 
»Pissegrimme« forhandlere
"De er pissegrimme, og vi vil ikke have dem mere. Og når vi så lukker dem, så er der en hylen og en skrigen", sagde daværende topchef Mikkel Vendelin Olesen i et opsigtsvækkende interview med Berlingske Business om, hvordan Pandora aktivt rensede ud blandt sine mindste forhandlere.
 
"Pandoras repræsentanter kom med stor arrogance, og de opførte sig, som om de var herskere", lød det samme dag fra en af de utilfredse Pandora-forhandlere, som valgte at afbryde samarbejdet. Imens lød det fra formanden for guldsmedebranchen, at Pandora-folkene var blevet kolde over for argumenter, efter at kapitalfonden Axcel havde købt sig ind i koncernen. I første omgang var det de danske forhandlere, som gjorde oprør. Siden kom der kritik fra forhandlere i Storbritannien og USA.
 
I mellemtiden havde realiteterne også ramt Pandora-ledelsen. 2. august står sandsynligvis som en dag, Mikkel Vendelin Olesen sent glemmer. Han blev afskediget med øjeblikkelig virkning, og koncernen meddelte, at vækstforventningerne til 2011 var erstattet med en forhåbning om en flad udvikling i omsætningen. Pludselig storsolgte Pandora ikke længere på vigtige markeder som det tyske og britiske. Indtjeningen vidnede om en stadig lukrativ forretning, men aktiemarkedet reagerede nådesløst, da det blev klart, at vækstkurven muligvis allerede havde toppet. Kursen tordnede ned med 65 pct. på en enkelt dag. 
 
Ryger ud af C20
Herefter overtog Pandoras formand, britiske Allan Leighton, scenen, og han lagde sig fladt ned. Pandoras troværdighed er på nulpunktet, konstaterede han og beklagede Pandora-toppens håndtering af forhandlerne.
 
"Vi har været arrogante," sagde han.
 
Senest har Pandora meddelt, at priserne på smykker sættes ned, og at man er på vej til at sælge udgåede smykker via outlets. Også på Københavns Fondsbørs kan man konstatere Pandoras tur fra storhed til fald. Børsværdien er nu nede på cirka 6,5 mia. kroner. Pandora-aktien ryger ud af eliteindekset C20, fordi den ikke længere er blandt de største og mest omsatte

Der er endnu ikke fundet en afløser for Mikkel Vendelin Olesen. Jagten fortsætter ind i det nye år, og italieneren Marcello Bottoli er indsat fra bestyrelsen som midlertidig administrerende direktør. Der spekuleres i, om han skal fortsætte i stillingen.

OVERBLIK OVER SAGEN:
 
Overblikket mangler


Der gemmer sig for mange smykker på lager hos en del af Pandoras cirka 10.000 forhandlere. Siden 2. august har Pandora forsøgt at danne sig et overblik, men tallene forventes først oplyst til februar.


Strategien bevares


Mikkel Vendelin Olesen afveg strategien og solgte for dyre smykker, lød kritikken af den afgående topchef. Pandora skal tilbage til prisvenlig luksus, og det indebærer prisnedsættelser og flere produkter til lavere priser, lød det fra selskabet i november. Et strategisk eftersyn er dog i gang, og det forventes at vare 18 måneder.


Usikker fremtid


Pandoras indtjening er sund, men fremtiden for Pandora er stadig usikker, fordi selskabet ikke har været i stand til at finde en god afløser til dets populære charms og charmarmbånd. De to kategorier udgør 76,6 pct. af Pandoras samlede omsætning.
 
Kilde: Business.dk