Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Zara-koncern i fin form i tredje kvartal

Inditex kunne i tredje kvartal se en omsætningsstigning på 10 pct. til netto 9,7 mia. euro sammenlignet med samme kvartal i 2010.
Inditex kunne i tredje kvartal se en omsætningsstigning på 10 pct. til netto 9,7 mia. euro sammenlignet med samme kvartal i 2010.

 

Inditex kunne i tredje kvartal se en omsætningsstigning på 10 pct. til netto 9,7 mia. euro sammenlignet med samme kvartal i 2010. I samme periode er koncernens nettooverskud steget med godt 100 mio. euro til 1,3 mia. euro. Det fremgår af en regnskabsmeddelelse fra koncernen.
 
Inditex Group tæller blandt andre internationale brands som Zara, Massimo Dutti og Pull&Bear og beskæftiger på verdensplan mere end 100.000 mennesker (106.251 personer den 31. oktober 2011). Alene i de seneste 12 måneder har Inditex hyret yderligere 9.600 medarbejdere.
 
Inditex har gennem de seneste ni måneder åbnet butikker i samme tempo som året inden og er således på nuværende tidspunkt til stede på 78 markeder med 5.402 butikker – heraf er 358 åbnet i løbet af 2011.
 
I 4. kvartal – altså siden oktober har koncernen allerede åbnet butikker på følgende nye markeder: Sydafrika, Aserbajdsjan og Taiwan, og i både Georgien og Peru forventer koncernen at åbne butikker i de kommende måneder.   
 
Særligt intens var åbningen af nye retailspaces i Kina, hvor 79 nye Inditex-butikker slog dørene op i de første ni måneder af året. Gruppen har nu 250 butikker i 42 byer i Kina. Også på det japanske og sydkoreanske marked foretog koncernen heftig ekspansion i perioden.
 
I perioden er ligeledes foregået onlineekspanion, for ved udgangen af tredje kvartal er samtlige Inditex-brands tilstede på internettet. Brandsene tæller: Zara, Zara Home, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho og Uterqüe. Heraf er kun Zara tilstede på det danske marked.
 
Største nye marked for onlinesalg er USA, hvor Zara åbnede webshop i marts.
 
Foto: Zara A/W 11