Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Guide: Sådan skaber du salg med QR-koder

Du har nok allerede set dem, QR-koderne. De små grafiske koder, der er ved at indtage de danske markedsføreres annoncer, outdoor, visitkort og facader med storm. Her følger en guide til, hvordan du bedst bruger dem i din virksomhed.
Du har nok allerede set dem, QR-koderne. De små grafiske koder, der er ved at indtage de danske markedsføreres annoncer, outdoor, visitkort og facader med storm. Her følger en guide til, hvordan du bedst bruger dem i din virksomhed.

 

Du har nok allerede set dem, QR-koderne. De små grafiske koder, der er ved at indtage de danske markedsføreres annoncer, outdoor, visitkort og facader med storm.

QR-koden er ifølge Rikke Høyer Schrøder bag virksomheden I Love Barcodes (vidunder)midlet, der forbinder det trykte medie med det digitale. I bund og grund er QR-koden nemlig blot en grafisk version af en URL, der scannes ved hjælp af din smartphone og en scanner-app.

”Men undervurder ikke magien ved denne lille kode, for med lidt sund fornuft og kreative tanker kan QR-koderne bruges som din forlængede salgsarm både i butikken og i din markedsføring – endda kombineret med Facebook,” siger Rikke Høyer Schrøder.

Hun giver her fem tips til brugen af QR-koder for dig, der vil drive salg via de eksisterende kontaktpunkter i detailhandlen.

Udstillingsvinduerne

Med QR-koderne er det nu muligt at få solgt varer døgnet rundt, hvis du bruger vinduerne optimalt! Brug QR-koder på de enkelte produkter, der udstilles i vinduet og lad dine kunder scanne QR-koden og købe direkte! Eneste forudsætning er naturligvis en mobiloptimeret shop, og skal den have ekstra gas og mulighed for at øge salget af den respektive vare, så giv brugeren mulighed for at dele oplevelsen på Facebook. Det kan lade sig gøre, ved enten ved at “dele den enkelte vare” eller hele mobilshoppen med en QR-kode, som postes direkte på kundens Facebook-profil.

Facaden

Vil du gerne have flere til at synes godt om din side på Facebook eller behov for flere check-in’s? Så brug facaden som medie. Husk dog det ikke blot er nok at klistre en QR-kode på hoveddøren. Din potentielle kunde skal have en årsag til at scanne QR koden – og de skal guides til, hvordan QR-koden scannes.

Skiltning

Gør som Diesel og udnyt potentialet i kombinationen mellem QR-koder og Facebook på bedste vis. Diesel i Madrid gav deres kunder muligheden for at scanne QR-koder, der var placeret ved specifikke produkter. Ved scanningen af QR-koden fik kunden mulighed for at udvælge et favorit Diesel-outfit og “synes godt om”. Tilkendegivelsen vises naturligvis herefter i vennernes Facebook-strøm og dermed øges kendskabet til Diesels nye varer.

Annoncering

Annoncer, outdoor, visitkort, brochure… på ALT trykt markedsføringsmateriale er det oplagt at bruge QR koder til at skabe call to action. Det være sig alt fra opsamling af permissions til et direkte salg! Husk også her vigtigheden af at guide dine potentielle kunder til, hvordan QR koden scannes og ikke mindst hvad kunden får ud af at foretage et scan.

Facebookside

Din Facebook side skal bruges som et aktiv for at få flere kunder i butikken! En af de oplagte muligheder er deling af værdi og rabatkuponer. Dette gøres bedst – og nemmest ved deling af en QR kode der linker direkte til en specifik mobil værdi eller rabat kupon, som kunden efterfølgende trasker direkte ned i butikken med.

Rikke Høyer Schrøder løfter dog en advarende pegefinger, inden hun afslutter. Før du hopper ud i eventyret, skal du nemlig huske følgende tjekliste:

  • Brugen af QR koder skal skabe værdi for brugerne – og din virksomhed!
  • Brugeren skal have en årsag til at scanne QR koden – fortæl det!
  • Der skal guides til hvordan QR koden scannes, og hvor nye brugere får fat i en scanner applikation
  • Mobiltilpasset indhold er et must! Det skal være nemt, overskueligt og let at trykke klik og køb eller del på Facebook.

Rikke Høyer Schrøder var blandt talerne ved årets store SocialSemantic.eu-konference, Sociale Medier i Detailhandlen. Se mere om hende og SocialSemantic lige her.