Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Forbrugere kender ikke deres rettigheder

I går købte du en trøje, men i dag synes du pludselig ikke, at den passer så godt, og du fortryder dit køb.
I går købte du en trøje, men i dag synes du pludselig ikke, at den passer så godt, og du fortryder dit køb.

I går købte du en trøje, men i dag synes du pludselig ikke, at den passer så godt, og du fortryder dit køb. 
 
Du har ikke gået med trøjen, mærket sidder stadig i, og du har gemt kvitteringen. Men da du går ned i butikken for at bytte trøjen, nægter ekspedienten at tage den retur. Kan han det?
 
Det er de færreste danske forbrugere, der kan svare rigtigt på netop det spørgsmål, viser en ny undersøgelse lavet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Faktisk svarede de fleste kun rigtigt på halvdelen af spørgsmålene om deres rettigheder og pligter som forbrugere. Det skriver 24timer.
 
"Vi synes, det er et dårlig resultatet. Især når man kigger på, hvad det er, forbrugerne ikke kan svare på. For eksempel kender 40 procent ikke til reklamationsfristen. Det betyder, at der kan være en række forbrugere, der ikke er bekendt med, at de har en lang frist til at bytte varen, hvis den går i stykker på grund af fejl," siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Søren Gaardtil 24timer.
 
De fleste har prøvet at stå med en vare i hånden og diskutere indædt med en ekspedient, om den kan byttes eller ej. Det er den slags situationer, der opstår, når folk ikke kender reglerne.
 
Mange tror på det
"Der er flere konsekvenser af, at folk ved alt for lidt om området. Den ene er, at folk bliver snydt. Hvis en ekspedient kigger på dig med et fast blik i øjnene og siger, at du ikke har ret, så tror mange på det, selv om det måske er forkert," forklarer direktør for Forbrugerrådet Rasmus Kjeldahl og tilføjer:
 
"Men det er heller ikke uproblematisk for forretningerne, for folk tror måske, at de har 14 dages returret i butikkerne, selv om der ikke er nogen lov om det. Og det kan godt give mange konflikter."
 
Hvert år modtager Forbrugerrådet ifølge 24timer cirka 15.000 henvendelser fra forbrugere og også forhandlere, der er i tvivl om lovgivningen. Ifølge Rasmus Kjeldahl er det en falliterklæring, at folk ved så lidt om reglerne i købe-, aftale og markedsføringsloven, og han vil have forbrugerrettigheder på skoleskemaet.
 
"Der er ikke rigtig nogen steder, hvor man lærer, om det her. Folkeskolerne og ungdomsuddannelserne underviser ikke i det, og som voksen skal man være relativt langt fremme i skoen for at finde hjemmesider om det. Jeg synes godt, at man kunne blive undervist i det, ligesom man underviser børn i trafikreglerne," siger han.
 
Kilde: 24timer