Online-markedspladsen Trendsales går til kamp mod brodne kar blandt de private sælgere, der ikke har reelle hensigter, når de tilbyder brugte sko, tasker og tøj til andre private. Derfor kan købere hos tøjbazaren forsikre sig for et beløb på to procent af varens købspris, så de kan få deres penge retur, hvis varen ikke dukker op, er i dårlig stand eller viser sig er en kopi. Og ifølge Trendsales selv har det været nyttigt for 800 købere, der har indberettet en sag, hvor de var kede af deres køb.

Normalt har man som privat køber af en privat sælgers varer dårlige chancer for at få omgjort købet, ligesom en retssag sjældent er dét værd. Derfor valgte Trendsales at skrive sin egen købelov, hvor køber kan få sine penge retur fra onlinebazaren.

Hvorfor er det nødvendigt at tage to procent for forsikringen?
"Fordi vi naturligvis bruger nogle ressourcer på det, der skal dækkes ind. Og samtidigt er det vigtigt at anerkende, at der er to handelspartnere, der helst begge skal have en positiv oplevelse, og som begge måske har handlet i god tro, men alligevel er noget gået galt. Som systemet er nu, har vi et råderum til også at lade tvivlen komme sælger til gode," siger supportchef i Trendsales Cecilie Lind til Business.dk.

Hos Trendsales sidder fem jurister klar til at vurdere, hvornår sælgerne er gået over stregen, og hvornår køberne skal have deres penge retur. Pengene bliver udbetalt til køber med det samme, mens Trendsales efterfølgende kræver dem ind igen hos sælger. Enkelte andre netbutikker har også lignende særregler, selvom der allerede er lovgivet om handler mellem private.

"Loven er der jo, men den vil altid indebære en bagatelgrænse. Loven havde været tilstrækkelig, hvis der var tale om salg af en vare til 10.000 kroner. Men handel mellem private er svær at lovgive sig ud af, da der oftest er tale om handel for relativt små beløb – og her ønsker vi som virksomhed at tilbyde den ekstra sikkerhed, så man stadig er sikret en positiv oplevelse," siger Cecilie Lind.

Forbrugerrådet er ikke entydigt for eller imod den særlige købelov på Trendsales og opfordrer forbrugerne til at kigge sig godt for, når de forsikrer sig hos onlinebutikker.

"På den ene side er det med til at sikre konkurrence på markedet. På den anden side bliver det nemt uoverskueligt for forbrugeren. Derfor er det vigtigt, at forbrugerne spørger sig selv, hvor meget man betaler for at forsikre sig, og hvordan man ellers er stillet uden forsikringen. Normalt er sælger jo heller ikke helt ansvarsfri, hvis han ikke sender varen, men så skal man forbi domstolene, og det kan være lidt tungt," siger Tina Dhanda, der er jurist i Forbrugerrådet.

Kilde: Business.dk.