I sommer kunne man for første gang opnå gratis adgang til flertallet af de københavnske modemesser, hvis man præregistrerede sin ankomst online, og den succes gentager CPH Vision, Terminal-2, Gallery og CPH Kids til februar, når Copenhagen Fashion Week A/W 2012 løber af stablen.

 
Ved august-messen var effekten af, at messerne fjernede indgangsgebyret ved præregistrering begrænset – om end positiv – men for Jan Carlsen, adm. direktør for CPH Vision og Terminal-2, handler beslutningen om at gentage processen mest om, at man ikke kan sammenligne æbler og pærer – sommermessen og vintermessen er nemlig to ganske forskellige størrelser:
 
To forskellige produkter
”Du kan ikke lancere et produkt og så trække det tilbage igen uden at have prøvet det ordentligt af. Det er to forskellige produkter, en februarmesse og en augustmesse. Derfor er det svært at se et fornuftigt afkast af besluntingen, før den er prøvet af begge gange,” siger messedirektøren til FashionForum.dk.
 
Han tror på et moderat besøgstal til vintermessen 2012 – måske med en lille vækst sammenlignet med i år.
 
”Vi vil muligvis se et lille plus, men det bliver ikke meget,” siger han.

Derfor smitter det positivt af 
Han peger på to faktorer, der kan smitte positivt af på deltagerantallet. Foruden selvfølgelig den gratis adgang:
 
”Dels bruger vi meget tid og energi på at markedsføre os i udlandet. Og dels betyder det faktum, at vi har flyttet messen en uge, at flere deltager,” siger han.
 
Messerne såvel som hele modeugen er nemlig blevet rykket fra uge seks til uge fem, hvilket betyder, at man har lagt yderligere afstand til skolernes vinterferie, der ligger i uge syv.
 
Stort pres på torsdag
”Det gav et stort besøgspres om torsdagen, at mange indkøbere med børn måske tog på vinterferie allerede fredag,” forklarer messebossen, der håber, at lidt af trafikken nu vil rykke til fredag – for i weekenden er det stadig forholdsvis de mindre butikker, der kigger forbi.
 
”Det er jo typisk de butiksindehavere, der ikke har ekstra ansatte til at passe butikken i ugens løb, der kommer i weekenden.”

Ingen planer om gratis adgang
I dag kan man altså spare de 190 kr. per næse, som indgangsbilletten koster i døren, hvis man registrerer sig online inden den 31. januar, men Jan Carlsen har ingen planer om også at lade gebyret bortfalde for de besøgende der dukker op på dagen:
 
”Det har primært at gøre med vores logistik. Hvis alle mødte op på dagen i stedet for at registrere sig på forhånd, ville det give et enormt arbejde. Vi har brug for at kunne danne os overblik. Kender vi besøgstallet otte dage før messen, har vi nemmere ved at imødekomme indkøbernes behov. Det giver bedre service – og så er det ren og skærdovenskab ikke at registrere sig på forhånd,” slutter CPH Vision-direktøren.
 
Du skal registrere dig inden 31. januar 2012 på hver enkelt messes egen hjemmeside for at slippe for adgangsgebyr:


 
www.cphkids.dk
 
www.cphvision.dk
 
www.gallery.dk