Bag hver eneste emailadresse sidder der et rigtigt menneske. Endda et rigtigt menneske, der forventer at modtage noget ganske bestemt, når du sender dit nyhedsbrev ud. Det understreger Jan Winum, der ejer Mindme.dk, et konsulentbureau med speciale i onlineoptimering. 

”Det er ligesom med kunderne ude i butikken – hvordan behandler du dem?,” spørger han ved Modezonens store retailkonference 11.11.11.

Kunder vs. brugere
Han mener imidlertid, at en væsentlig forskel på den fysiske butik og din onlinetilstedeværelse er, at man på nettet bør tænke sine kunder som ’brugere’.
 
”Du skal kommunikere til dine kunder, som om de er brugere. Forskellen er, at en bruger har en egentlig relation til dit brand,” siger han og opridser, at en forskel i kommunikationen til en bruger henholdsvis en kunde er, at man typisk henvender sig mere eksplicit sælgende til en kunde end til en bruger:
 
”Eksplicit kommunikation er fx et tilbud, ”køb disse sko”, mens du i den implicitte kommunikation i højere grad bearbejder dine kunder frem mod et salg.”

Kommuniker dit brand
Og det er netop det, du kan bruge dit nyhedsbrev til. 
 
”Lav kommunikation om brandet, det er noget , de kan forholde sig til. Så kan de tage en købsbeslutning sidenhen, fordi de føler, de selv ejer processen.” 
 
Jan Winum mener, at det hele i sidste ende handler om én eneste ting.
 
”Glæde. Det handler om at gøre modtagerne glade. Det bidrager også til miljøet internt i virksomheden. Det er dejligt at tænke, at man gør brugerne glade med fx et nyhedsbrev – i stedet for udelukkende at tænke i konverteringsrater. Det skaber værdi i virksomheden, selvom det er en værdi, der måske ikke lige kan måles i et excell-ark,” siger han.
 
Han foreslår følgende lille opgave til retailere, der mangler inspiration til deres kommende nyhedsbrev:
 
”Hvad med at sende en email, der kun har til formål at gøre modtagerne glade?”
 
Ville du anbefale…
For i bund og grund handler det hele om, hvorvidt dine modtagere ville anbefale dit brand til andre, forklarer Jan Winum. Og selvom nogle på dine mailinglister nok mener, I gør det ganske godt, er der sikkert andre, der stadig skal overbevises.


Og kodeordet er sortering, du skal simpelthen dele din modtagerskare op i mindre grupper.
 
”I skal stille det ultimative spørgsmål: I hvor høj grad ville du anbefale os til en ven eller en kollega. Det er det allervigtigste spørgsmål. Det er det, markedsføring handler om i det her årti,” forklarer han. 
 
Det ultimative spørgsmål
Det kan faktisk måles ved, at brugerne, altså modtagerne af nyhedsbrevet, svarer på en skala fra 1-10 i hvor høj grad de ville anbefale jer. 
 
”Så kan man segmentere brugerne i flere mailinglister: Dem, der svarer 1-5, skal i højere grad få lyst til at anbefale jer, mens de, der giver højere karakterer måske skal have muligheden for at anbefale jer direkte serveret i nyhedsbrevet,” forklarer konsulenten med henvisning til, at man fx  kan integrere en Facebook-’synes godt om’-knap i mailen. 
 
”Start en ny email-liste, der udelukkende har til formål at bygge relationerne op. Brug to måneder på at skabe relation til modtagerne, giv dem historier fra virksomheden, gør dem glade, og stil dem så det ultimative spørgsmål igen.”


Jan Winum har i øvrigt søsat det meget sympatiske projekt Giving Is the New Selling, hvor hans mål er det kommende år at hjælpe folk på sin vej – og dokumentere det. Jan Winum mener det altså, når han siger, han gerne vil gøre folk glade.