Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Innovationsnetværk: Der mangler viden om detailhandel

Med fokus på detailhandlen i mode- og livsstilsbranchen har »Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning« med base i Herning taget fat på problemstillingen.
Med fokus på detailhandlen i mode- og livsstilsbranchen har »Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning« med base i Herning taget fat på problemstillingen.

Kampen om kunderne er hård i detailhandelen, hvor både danskernes manglende købelyst og konkurrencen fra internet-handel står som store udfordringer. Det skriver AOH.dk.
 
Med fokus på detailhandlen i mode- og livsstilsbranchen har »Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning« med base i Herning taget fat på problemstillingen og formidler viden og inspiration til virksomheder over hele landet. 
 
Netværket, som er støttet af Videnskabsministeriet, har for nyligt holdt en konference i København for knap 300 deltagere, hvor fokus netop var på fremtidens detailhandel. 
 
Mange mangler viden 
Direktør Betina Simonsen oplyser, at der fremadrettet kommer et projekt med henblik på at forstå forbrugernes tanker og adfærd, hvor også midtjyske virksomheder er velkomne til at deltage. 
 
"Vi har lavet undersøgelser sammen med AU Herning, som tydeligt understreger, at mange virksomheder mangler viden på området," fortæller hun. 
 
De rigtige signaler 
Betina Simonsen gør det klart, at det kan være en udfordring at forstå den moderne forbruger. 
 
Innovationsnetværkets konference havde internationale oplægsholdere, som blandt andet talte om, at butikkerne skal slå på nærhed og personlig service, da vi som forbrugere generelt sætter pris på at handle lokalt. Samtidig skal butikkerne forholde sig til nye salgskanaler som outletsalg og webshops. 
 
"Der er meget, man skal overveje omkring webshops, for det er vigtigt, at man sender de samme signaler som i den fysiske butik. Det kan være en dårlig idé bare at udvælge en tiendedel af sine produkter og sælge på webshoppen, for man risikerer, at det i stedet skaber irritation hos kunden omkring det, man ikke kan købe," bemærker Betina Simonsen. 
 
Kilde: AOH.dk