Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Breaking: Danish Fashion Institute åbner DAFI KIDS

Børnemode får fælles netværks- og kompetenceplatform. DAFI inviterer alle børnetøjsvirksomheder til morgen-informationsmøde tirs. d. 22.11.11.
Børnemode får fælles netværks- og kompetenceplatform. DAFI inviterer alle børnetøjsvirksomheder til morgen-informationsmøde tirs. d. 22.11.11.

”Det er også indenfor børnemode, at den danske modebranche skal vokse,” siger direktør i Danish Fashion Institute, Eva Kruse til FashionForum.dk. ”Jeg tror rigtig meget på, at det kan blive en del af den historiefortælling, der er omkring dansk mode – børnemoden har bare manglet, de rigtige platforme at samles på.”

Danish Fashion Institute (DAFI) har netop løftet sløret for deres nye tiltag, DAFI Kids, der skal bidrage til at styrke, profilere og formidle de danske børnetøjsmærker og løfte dem samlet i forhold til kompetenceudvikling og international branding – efter samme opskrift som DAFI har været med til at løfte og positionere den danske (voksen)modebranche.

”I dag er det danske børnetøjssegment vokset betydeligt. Det har fået sine egne selvstændige messer under modeugen, der er kritisk masse, masser af kreativt talent og stærke brands” siger Eva Kruse og nævner bl.a. Cph Kids Cover Kids og PR-bureauet Little Fashion Factory, som tre tegn på den voksende opmærksomhed herpå i Danmark.

”I de seneste år er DAFI vokset, og vores arbejde for modebranchen og vores medlemmer handler i dag meget om kompetence-udvikling, videndeling, og løsninger der kan optimere virksomhederne og skabe vækst. Jeg ser, mange af de tiltag vi tager lige så godt kunne komme børnetøjsvirksomheder tilgode.”

CSR og bæredygtighed er vokset til et stort fokusområde for DAFI, der i regi af NICE (Nordic Initiative Clean and Ethical), står for bl.a. verdens største topmøde om samfundsansvar i branchen, Fashion Summit og senest SFA, Sustainable Fashion Academy, der gennem workshops uddanner den danske modebranche i bæredygtig tøjproduktion. Og på dette område ser DAFI-direktøren børnetøjsmærkerne som first movers i mange henseender:

”Flere børnetøjsmærker er meget langt fremme i forhold til bæredygtig tøjproduktion. Som forældre kære man sig måske mere om kemikalier i ens børns tøj end i sit eget, og det giver børnemærkerne en fordel, siger Eva Kruse og fortsætter:

”Derudover formår de danske børnetøjsbrands at kombinerer praktik og funktionalitet med rigtig god stil. Jeg har selv veninder i udlandet, som jeg skal sende flyverdragter og den slags til, fordi de simpelthen ikke kan få noget, der er både lækkert og har komfort, der hvor de er. Og det kan vi i Danmark og det kan eksporteres.”

Eva Kruse slutter:

Jeg synes, at vi i DAFI har nogle rigtigt gode initiativer og en god netværksplatform at tilbyde børnemodevirksomhederne, og jeg håber, at rigtig mange har lyst til at være med for jo flere der er, jo mere specifikke tilbud kan vi tilbyde til børnetøjsvirksomhederne.”

Danish Fashion Institute inviterer til morgeninformationsmøde tirsdag d. 22. november kl. 9-11 på Custom House i København. Se invitationen nederst.

Tilmelding kan ske på ida@danishfashioninstitute.dk (også selvom fristen formelt set var d. 15.11.)