Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Ny mode-award kårer forbrugernes yndlinger

Modemagasinet Costume har lanceret sin egen prisuddeling, der fokuserer på interaktion med læserne
Modemagasinet Costume har lanceret sin egen prisuddeling, der fokuserer på interaktion med læserne

I den danske mode- og skønhedsbranche er der allerede skønhedspriser, modepriser, modejournalistpriser, men nu ser en ny prisuddeling dagens lys; Costume Awards.
Costume Awards er netop blevet lanceret på modemagasinets hjemmeside, og har i følge chefredaktør Rikke Agnete Dam allerede fået stor opmærksomhed, især på de sociale medier som facebook og blogs. Og det er vejen frem, for på den måde bliver læserne inddraget på en ny måde.

”Der er en del priser efterhånden, der har en professionel jury. Ikke et ondt ord om dem, men vi kunne se en stor interesse hos vores læsere for mere involvering og ville gerne lade dem bestemme – også nu hvor mere og mere kan lade sig gøre online. Så derfor – og for at give al den fantastiske danske og internationale mode, nye ideer og tiltag den opmærksomhed, som de fortjener – startede vi Costume Awards,” siger Rikke Agnete Dam til FashionForum.dk.

Priserne uddeles i en række forskellige kategorier, der blandt andet omhandler dansk design, up-coming talenter, internationale modebrands, modebloggere og skønhedsprodukter. De nominerede er udvalgt af Costumes redaktion i fællesskab, og her er der både taget hensyn til, hvem der har markeret sig positivt, og hvad der er til rådighed på det danske marked.

”Vi har på den måde prøvet at have både et fagligt og et forbrugerpraktisk syn på det. Fremadrettet kunne man sagtens forestille sig, at vores læsere i højere grad blev inddraget, og selv kunne komme med forslag til, hvem der skulle nomineres,” uddyber chefredaktøren, der videre peger på, at en af hovedpointerne netop er, at afstemningen skal være åben for alle.

Præmier og ære
Vinderne i de forskellige kategorier bliver offentliggjort i det nummer af Costume der udkommer 19. januar, og der kan stemmes til 14. december. Og i denne prisuddeling, er det mod læserne, præmierne er rettet.

”Dem der vinder priserne får æren af at være forbrugernes yndling. Til de deltagende læsere udlodder vi en række forskellige skønhedspræmier,” lyder det fra Rikke Agnete Dam, der mener, at den større involvering af læserskaren er et plus, og at pilen peger i den retning.

”I dette tilfælde hyper vi nogle af de ting, der fortjener det, sammen med vores læsere. Det gør, at magasinet i højere grad får en ekspertrolle,” afslutter hun.