Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Retail 11.11.11: Kunderne vil selv være stjerner

”Det handler om at give kunderne den viden, de har brug for for at knytte forbrugeren tættere sammen med produktet,” lyder det på dagens store retailkonference Retail 11.11.11.
”Det handler om at give kunderne den viden, de har brug for for at knytte forbrugeren tættere sammen med produktet,” lyder det på dagens store retailkonference Retail 11.11.11.

Modezonens sidste – og største – konference er i fuld gang, og for få minutter siden præsenterede Mette Skovgaard Frich, der er konsulent i det velrenommerede Retail Institute Scandinavia, et – i retailsammenhæng – helt nyt begreb: 

Empowerment. Direkte oversat betyder det bemyndigelse eller autorisation, og det handler da også om, at kunderne har taget magten tilbage.
 
Ikke længere store oplevelser
Hvor kunderne før krisen satte ind søgte store oplevelser, underholdning, når de besøgte de store butikker (hvilket fik M&M’s flagskibsbutik til at installere en karrusel på Time Square i New York!) handler det i dag mere om brugerens egentlige følelselsmæssige behov:
 
”Forbugerne vil ikke længere bare underholdes, de vil have noget værdifuldt med hjem fra butikken,” forklarer Mette Skovgaard Frich. 
 
Kunderne vil lære
Hun mener, at nye tider betyder, at kunderne blandt andet nu vil have færdigheder med:
 
”De vil selv være stjerner og aktive medskabere. Empowerment handler om at skabe sociale rum og aktivitet i butikkerne,” siger hun.
 
Og der er vel at mærke tale om aktiviteter med kunderne, ikke for kunderne. Det understregede også dagens første taler, Anne Marie Davis fra det britiske analysebureau Verdict.
 
”Det handler om at give kunderne den viden, de har brug for for at knytte forbrugeren tættere sammen med produktet. Hvis du ved, hvordan du bruger et produkt, er der også større sandsynlighed for at du køber det,” siger Anne Marie Davis.
 
Gode eksempler
De to eksperter brugte blandt andet in store-madlavningsworkshops, udlån af vintage-fotoudstyr med dertilhørende grundige gennemgange, som Levi’s har gjort det med deres Levi’s Photo Workshop i New York, eller Rittersport-butikken i Berlin, hvor børn og voksne har mulighed for at designe deres favorit-Rittersport – både smag og indpakning.
 
Det går altså ikke længere bare at underholde dine kunder, lyder konklusionen. For som Mette Skovgaard Frich afslutter:
 
”Du skal som brand stille rammerne til rådighed – det er kunderne, der skal fylde dem med engagement og oplevelser.”
 
Foto: Levi’s