Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

IC Companys satser på kampagner efter skuffende første kvartal

For blot tre måneder siden kunne IC Companys fremvise deres bedste resultat nogensinde, men de seneste to måneder har koncernen oplevet en væsentlig opbremsning i købelysten.
For blot tre måneder siden kunne IC Companys fremvise deres bedste resultat nogensinde, men de seneste to måneder har koncernen oplevet en væsentlig opbremsning i købelysten.

 

For blot tre måneder siden kunne IC Companys fremvise deres bedste resultat nogensinde, men de seneste to måneder har koncernen oplevet en væsentlig opbremsning i købelysten. Og det kommer til at påvirke ikke bare tallene i første kvartal af regnskabsåret 2011/2012 men også forventningerne til resten af året, oplyser IC Companys.
 
Hvor den store modekoncern kunne vise om omsætningsvækst på flotte 12 pct. for regnskabsåret 2010/2011, har IC Companys oplevet en tilbagegang på 3 pct. i det netop afsluttede kvartal. Således havnede huset med en omsætning på 1.175 mio. kr. sammenlignet med 1.216 mio. kr. samme kvartal i fjor.
 
IC Companys forventer således, at ordreoptaget daler med 5 pct. for forårskollektionerne i 2012.
 
”Ledelsen forudser, at de vanskelige markedsforhold med høj volatilitet og reduceret sigtbarhed vil fortsætte, og forudsætningerne for de resterende tre kvartaler er derfor ændret markant,” lyder det i kvartalsrapporten.
 
Ledelsen bag IC Companys forventer således, at koncernen dette regnskabsår havner på en omsætning i størrelsesordenen 3,9 mia.-4 mia. kr., hvor forventningerne tidligere har lydt på 4,1 mia.-4,3 mia. kr.). Resultatet af den primære drift forventes at havne væsentligt lavere end først antaget: mellem 250 og 300 mio. kr. mod en tidligere forventning på 360-410 mio. kr. 
 
Det er blandt andet et øget fokus på kampagnesalg, der sænker forventningerne. Således fortsætter IC Companys i kvartalsrapporten:
 
”Markedet forventes fortsat præget af vigende forbrug og dermed høj kampagneaktivitet. Koncernen vil derfor fortsat fokusere på salget bl.a. via kampagner, hvilket vil påvirke koncernens bruttomargin negativt.”