Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Indonesiens millioner venter på dig

Værsågod: Et nyt marked med en middelklasse med svimlende 40 millioner købedygtige kunder og en overklasse på knap 2,5 millioner mennesker.
Værsågod: Et nyt marked med en middelklasse med svimlende 40 millioner købedygtige kunder og en overklasse på knap 2,5 millioner mennesker.

Et nyt marked med en middelklasse bestående af svimlende 40 millioner købedygtige kunder og en overklasse på knap 2,5 millioner mennesker. Lyder det godt? – Så er Indonesien måske det næste sted, din virksomhed skal ekspandere.

”Indonesien er i mine øjne et overset eksportmarked, der med sine 234 millioner indbyggere (verdens 4. befolkningsrigeste land, red.) udgør det største forbrugervaremarked i Sydøstasien,” forklarer eksportrådgiver Karina Charlotte Mosgart fra den danske ambassade i Indonesiens hovedstad Jakarta. 

Hjælp til Indonesien
Hun har godt kendskab til modebranchen med en baggrund i blandt andre store danske modevirksomheder som BTX Group og Birger Christensen, hvor hun har fungeret som eksportchef. Siden har hun været eksportrådgiver med fokus på mode og tekstil for det tyske marked i Eksportrådet, og nu står hun altså klar til at hjælpe danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder ind i Indonesien.
 
Ifølge Eksportrådet har Indonesien en årlig økonomisk vækst på 6-7 pct. og det 18. største bruttonationalprodukt i verden. Indonesien hører altså til blandt G20-landene og regnes af flere som en absolut konkurrencedygtig spiller der befinder sig på siden af Kina og Indien.

Større end Japan og Tyskland i 2050
Den store amerikanske bank Goldman Sachs forventer, at den indonesiske økonomi i 2050 er større end både Japans og Tysklands, og den indonesiske regering selv regner med, at landet allerede i 2025 hører til blandt de ti største økonomier i verden, hvilket den internationale adm. direktør i revisions- og rådgivningskoncernen PriceWaterhouseCoopers understøttede i et interview i juli i år.
 
Og det indonesiske detailmarked er slet ikke så svært at penetrere, som man kunne frygte. Regeringen i landet åbnede allerede i slutningen af halvfemserne op for udenlandske investeringer, og alene i 2010 voksede detailsektoren med 15 pct.
 
Veludviklet detailmarked
Den indonesiske regering åbnede op for udenlandske investeringer til detailmarkedet i 1998, et marked der i dag er bygget op omkring distributører. Kun 2-3 af disse beskæftiger sig med modeprodukter, og der er stor efterspørgsel efter nye brands på markedet, for forbrugerne hungrer efter vestlige livsstilsprodukter.
 
”Distributørerne er konstant på udkig efter nye og interessante muligheder,” lyder det fra Eksportrådet.
 
Jakartas detailmarked er bygget op om storcentre og stormagasiner og er således i høj grad præget af konceptbutikker og shop-in-shops. Der er meget få enkeltstående multibrandbutikker, men de findes – dog forhandler disse primært highend-mærkevarer. 

Dansken kommer
Af danske konceptbutikker i Indonesien bør Pandora fremhæves. Den danske børsnoterede smykkegigant har gennem en lokal distributør åbnet egne butikker i landet, hvor der i øvrigt konstant dukker nye vestlige mærkevarebutikker op i shoppingcentrene.
 
Endnu har ingen af de store danske brands åbnet egne butikker i landet, men udenlandske modekæder som Mango, Topshop og Zara er tilstede, og det samme er store spillere som Reebok, Nine West, Esprit, GAP og Marks & Spencers – foruden de dyre drenge, bl.a. Prada, Hermès, Chanel, Gucci og Dior.
 
FashionForum.dk forsøger at fange eksportrådgiver Karina Charlotte Mosgart til et interview i den kommende uge.
 
Foto: Divetrip.com