Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Godt nyt: Små butikker har fine chancer på nettet

Selvom danskerne allerede i dag bruger ganske betragtelige summer online, planlægger de at bruge – endnu – flere penge på nettet i 2012. Og især forventer de at købe mere tøj.
Selvom danskerne allerede i dag bruger ganske betragtelige summer online, planlægger de at bruge – endnu – flere penge på nettet i 2012. Og især forventer de at købe mere tøj.

Selvom danskerne allerede i dag bruger ganske betragtelige summer online, planlægger de at bruge – endnu – flere penge på nettet i 2012. Og især forventer de at købe mere tøj. 

Hele 81 pct. af de adspurgte i DIBS’ store årlige e-handelsindex svarer nemlig, at de vil øge deres forbrug på nettet næste år.
 
Og du kan som e-forretningsdrivende sagtens nå at få del i kagen, også selvom omsætningen i din webbutik stadig lader noget tilbage at ønske. For meget tyder på, at danskernes shoppingmønstre online giver mulighed for omsætning hos andre spillere end udelukkende de store og etablerede.
 
Populære søgemaskiner
DIBS E-handelsindex 2011 viser nemlig, at mere end to tredjedele af de danske forbrugere rent faktisk benytter en søgemaskine til at finde deres produkter på nettet. 
 
”Søgemaskiner som fx Yahoo og Google har etableret sig som et helt centralt værktøj for e-handlen og guider hver dag et stort antal forbrugere,” lyder det således i rapporten. 
 
Søgeordsoptimering betaler sig
Og det betyder altså, at man med en gedigen omgang søgeordsoptimering kan lede brugere på rette vej – m.a.o. direkte ind i netop din webshop – for internetkunderne hopper ikke nødvendigvis ind i de e-butikker, de kender fra det fysiske butiksliv i den virkelige verden. 
 
Derfor gælder det altså om at få lige præcis din webshop til at dukke op i toppen af søgningen, når en potentiel kunde er på udkig efter en helt specifik cardigan, som du har i dit sortiment. For søgningerne foregår ligeså ofte via søgemaskiner, som de gør det på de enkelte butikssites, påpeger indekset, hvoraf også fremgår:
 
”Internettet kombineret med søgemaskineoptimering, markedsføring og betalingsløsninger giver dem mulighed for at nå ud til mange kunder og samtidig være helt nicheorienterede. På den måde kan små e-butikker i modsætning til tidligere konkurrere på markedet mod store virksomheder.”
 
Danskerne elsker et godt tilbud
Lidt mere end halvdelen af forbrugerne foretrækker imidlertid at handle i butikker, de har handlet i tidligere, men fortvivl ikke – hvis dine priser er favorable, er der håb alligevel, for 47 pct. af de danske forbrugere benytter prissammenligningsportaler.  
 
Og de danske webbutikker er da også lige dele optimistiske og realistiske omkring deres muligheder det kommende år, konkluderer rapporten: 
 
”De (butikkerne, red.) fremhæver, at de kan øge salget, hvis de mere effektivt markedsfører deres website. Konklusionen peger klart i retning af, at de danske e-butikker anser markedsføring som den vigtigste faktor for succes.”

Mere salg via telefonen
Nye e-salgskanaler blandt andet via Facebook og mobiltelefonen har også vakt de danske butiksdrivendes interesse, viser rapporten, for 16 pct. af samtlige danskere har allerede benyttet telefonen til indkøb, og det er en tendens, som detailhandlen har fanget:
 
”Undersøgelsen viser at cirka 22 procent af e-butikkerne planlægger at lancere e-handel via mobiltelefon, såkaldt m-handel. Samtidig har mere end 25 procent af de unge mellem 15 og 44 år allerede benyttet mobiltelefonen til at handle med. Det ser vi som et tydeligt tegn på, at mobilhandelen står over for et gennembrud,” siger Lars Juul Dalsted, der er salgschef i DIBS Danmark.
 
Den samlede danske webhandel er opgjort til 40 mia. kr. i Danmark. Baseret på e-forbrugernes køb de sidste seks måneder anslås den årlige e-handel i de nordiske lande tilsammen til ca. 171 mia. kr.