Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ekspert: Facebook og fashion er et himmelsk match

”Moden har en indbygget foranderlighed. Den omskiftelighed, der kommer med nye billeder, kollektioner og farver er meget visuel, og det gør sig godt på de sociale medier,” siger dansk ekspert i Facebook.
”Moden har en indbygget foranderlighed. Den omskiftelighed, der kommer med nye billeder, kollektioner og farver er meget visuel, og det gør sig godt på de sociale medier,” siger dansk ekspert i Facebook.

Modetøj egner sig særligt godt til at blive handlet online – og til at blive markedsført via sociale medier som Twitter og Facebook. Hvorfor? Jo, det er der flere grunde til, mener i hvert fald Jan Futtrup. 

Han har grundlagt SocialSemantic.eu, en videnportal der kortlægger hvordan erhvervslivet i Danmark bruger de sociale medier, og opridser følgende kendetegn, som modebranchen kan drage nytte af i marketingarbejdet på fx Facebook:

Modebranchen er særligt egnet
”Vi har set på, hvilke karakteristika, der kendetegner de virksomheder, der har succes på sociale medier, og især modebranchen kan virkelig bruge det her til noget,” siger Jan Futtrup til FashionForum.dk og forklarer, hvorfor modebranchen og sociale medier passer som fod i hose:

”Moden har en indbygget foranderlighed. Den omskiftelighed, der kommer med nye billeder, kollektioner og farver er meget visuel, og det gør sig godt på de sociale medier,” siger han og fortsætter:

”Den målgruppe, der – i hvert fald stereotypt – kendetegner modebranchen, er samtidig en målgruppe, der rent demografisk er stærkt repræsenteret på de sociale platforme, der eksisterer allerede,” siger han.

De andre mangler konkrete værktøjer
”Mange andre industrier kigger stadig på det her men mangler de konkrete værktøjer. Sidder du som indehaver af en butik, så sidder du på et råmateriale – modetøj – der virker perfekt i sammenhæng med sociale medier,” tilføjer han.

Man behøver altså som beklædningsvirksomhed ikke stampe det hele op selv – en del får man serveret, fordi Facebook allerede har samlet en stor portion af de potentielle kunder og oven i købet er bygget op således, at den visuelle side både fylder godt og endda kan tilpasses netop dit brands profil.

Hurtigere, bedre og billigere
”Hele grundstoffet er tilstede. Jeg tror generelt set, vi er pressede lige nu, fordi det forventes, at vi skal gøre tingene hurtigere, bedre og billigere, og samtidig tjene flere penge på det. Der er det altså en fordel med en værkstøjskasse som Facebook fyldt med redskaber, der kan gå ind og hjælpe i processen med at være konkrete omring ’hurtigere, bedre, billigere’-tilgangen,” siger Jan Futtrup.

Social Semantic arrangerer i samarbejde med Børsen og Dansk Erhverv medio november en stor konference med særlig vægt på, hvordan netop modebranchen bør angribe de sociale medier, hvor fremtidens kundekampe ifølge Jan Futtrup vil udspille sig. Mere om dette nederst i artiklen.

Friske øjne
Jan Futtrup mener desuden, at tiden er moden til at se med friske øjne på, hvordan de sociale medier bedst udnyttes i markedsføringsøjemed, fortæller han til slut:

”Udfordringen er, at folk stadig har svært ved at forstå, hvordan værktøjerne skal behandles. Mange modevirksomheder arbejder fx stadig i ’peaks’ og tænker i kampagner og kollektionslanceringer, fordi sådan har det kørt hidtil. Men nu skal man tænke i kontinuitet og vedvarende tilstedeværelse over tid. Mange har endnu ikke fået optimalt fat i dette, men det skal nok komme,” slutter entreprenøren.

Bliv klogere på, hvordan du bedst bruger de sociale medier på SocialSemantic.eu’s konference om emnet:

Sociale medier i detailbranchen

Tid: Onsdag den 16. november 2011, kl. 8.30-16.30
Sted: Børsen, Slotsholmen 1-3, 1217 Kbh. K.
Pris og tilmelding: 3.500 kr., men meld dig til via dette link og skriv FashionForum.dk i kommentarfeltet – så kommer du med til pluspris: 2.500 kr.

Læs mere om konferencen her.