Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Guide: Få modebloggernes opmærksomhed

Hvordan skal man som modevirksomhed gribe det an, hvis man vil nå ud til bloggernes store læserskarer?
Hvordan skal man som modevirksomhed gribe det an, hvis man vil nå ud til bloggernes store læserskarer?

Den personlige anbefaling fremhæves af retaileksperter over hele verden som den allerbedste markedsføring. Tidligere skete anbefalingerne over havehækken eller kaffebordet, i dag gælder det virtuelle stjernetildelinger og links på fx Facebook og blogs.

Sidstnævnte har Bloggers Delight formået at gøre til en forretning, der i løbet af det kommende år helst skal kunne føre til, at de største af de i alt 64 bloggere i netværket kan leve af at blogge.

Daglige henvendelser
Og med sværvægtere som Katrine Krøjby med bloggen Trés Chic Clique, netværkets største med flere end 50.000 unikke læsere hver måned, EmilySalomon.dk, der også er yderst populær, og flere andre blogs hver med et godt stykke over 30.000 læsere hver måned, har modevirksomhederne, såvel de nationale som internationale, da også fået øjnene op for bloggens potentiale. I Bloggers Delight-netværket modtager bloggerne dagligt pressemeddelelser og henvendelser vedrørende produktomtale, men det er ikke alle interesserede virksomheder, der når gennem nåleøjet.

Og hvordan skal man som modevirksomhed overhovedet gribe det an, hvis man vil nå ud til bloggernes store læserskarer?

”Jeg får (i regi af blogger, red.) sindssygt mange mails hver dag fra folk, der gerne vil have omtale. Men det handler først og fremmest om, at produktet skal passe til profilen på den enkelte blog. Man skal se på, om det passer ind i universet,” siger Kia Ellegaard, der er projektleder i netværket Bloggers Delight og fungerer som bindeled mellem de markedsføringsansvarlige – ”mappedrengene”, som Kia Ellegaard Møller kalder dem – og bloggerne.

Køb dig til omtale
Alle pressemeddelelser og pr-materiale bliver sendt direkte til bloggerne, der så sender det forbi Bloggers Delight-folkene. Til gengæld bliver de mere professionelle og kapitaltunge annonceaftaler, markedsføringshenvendelser og mediedeals klaret direkte via netværket.

For via Bloggers Delight kan man selvfølgelig købe sig til omtale, enten i form af annoncebannere eller såkaldt sponsorerede indlæg, hvor teksten er redaktionel men markeret som sponsorindlæg. Alternativt kan du krydse fingre for, at dit produkt faktisk er så godt – og rammer så præcist plet – at bloggerne selv lader sig benove og skriver om det.

”Et godt eksempel er, at jeg bestilte et par jeans fra Fiveunits. Jeg kendte ikke mærket, men det viste sig at være verdens bedste jeans. Det skrev jeg til mine læsere, jeg omtalte dem med glæde uden at få en rød reje for det. I dag går alle med dem. Har du et godt produkt, skal det nok få omtale,” siger Kia Ellegaard Møller. 

Bleer og løbesko, nej tak
Kia Ellegaard Møller står foruden stillingen i Bloggers Delight også bag bloggen ‘Fierce & Fattig’ med omtrent 30.000 unikke besøgende om måneden. Bloggers Delight blev stiftet af herrerne bag internetvirksomhederne Downtown.dk og Billetto, og de kontaktede i opstartsfasen Kia Ellegaard Møller, som bidrog med at udvælge de seks andre bloggere. De var syv til at begynde med – i dag, mindre end et år senere, er Bloggers Delight vokset til det tidobbelte. 

Et eksempel, der står i skarp kontrast til historien om Fiveunits, er imidlertid, når hun får henvendelser om, om hun vil skrive anbefalinger af bleer og løbesko, og Kia Ellegaard Møller mener i det hele taget, at pr-medarbejderne når længst, hvis de gør deres hjemmearbejde ordentligt. 

”Med pressemeddelelser kan man nok godt skyde lidt bredere, men når du henvender dig med et tilbud om et samarbejde eller et produkt til anmeldelse af, så bør pr-personen have taget stilling til bloggen. Det er klart, man ikke får omtale, hvis man sender Pampers-bleer til en modeblog.”

Forskellen på købt og gratis
Hun fortæller, at forskellen på et sponseret indlæg og et indlæg, der er skrevet på baggrund af fx et gratis tilsendt produkt er, at du med et sponseret – betalt – indlæg er garanteret (konstruktiv) omtale, hvorimod bloggerne ved produkter, der blot tilsendes uden en decideret betalingsaftale ved siden af, forbeholder sig ret til at anmelde produkterne – også selvom det ikke falder ud til forhandlernes fordel. 

”Vores bloggere har altid ret til at sige nej til at skrive et sponsorindlæg. Men med 64 bloggere er der næsten altid én, der kan identificere sig med produktet,” siger hun og tilføjer:

“Man er ikke som virksomhed garanteret positiv omtale – bare konstruktiv omtale. Vi beder altid vores bloggere om at være ærlige men konstruktive og kun skrive det redaktionelle sponsorerede indlæg, hvis de kan stå inde for produktet.”

Tingene ændrer sig…
Hun peger på, at meget har ændret sig, siden hun lancerede Fierce & Fattig på SU i efteråret 2008 – også når det kommer til henvendelser fra marketingbureauerne.

”Da jeg startede, var det hele meget nyt. Bare det at få en gave engang imellem var helt vildt. Nu er det blevet sværere for pr-bureauerne at få gratis omtale, fordi bloggerne er blevet mere bevidste om, at de rent faktisk kan få løn for deres arbejde. Bloggerne er blevet mere klar over den værdi, de skaber, når de laver indlæg,” forklarer hun og fortsætter: 

”Og det er jo godt, for der var en overgang, hvor modebloggerne blev fremhævet som de ukritiske piger, der bare vare glade for gaver.”

Hæv dig over strømmen
PR-bureauerne gør i dag langt mere for at hæve sig op over strømmen af henvendelser og der falder færre gaver af, fortæller Kia Ellegaard Møller.

”De (bureauerne, red.) kæmper mere for at gøre det relevant og anderledes. De gør sig mere i events end i gaver, for til events kommer bloggerne jo til dem. Gave-rushet er helt klart overstået. Der gøres mere ud af det, og det er bestemt postivt, fordi man ikke længere bare ses som gratis annonce.”

Kias råd til dig, der vil have omtale på blogs:

– Lav dit baggrundsarbejde. Sæt dig ind i bloggen, passer stilen og brandet ind i universet? Vær sikker på, dit produkt er relevant for bloggeren, siger Kia Ellegaard Møller og forklarer: ”Jeg har klart større tendens til at lave omtale og anmeldelser hvis brandet har lavet et stykke arbejde i forvejen.

– Gør henvendelsen personlig. ”En mail, der indledes med ’kære blogger…’ og så ellers har samtlige danske bloggere synlige som cc’ede –  det duer ikke. Man skal føle sig udvalgt. 

– Vær kræsen. ”Brandsene skal være kræsne. Det er ikke godt nok, at der bare er én eller anden, der omtaler dit produkt – det skal være en særlig udvalgt.” 

Læs også: Blognetværk: Om et år kan de danske modebloggere leve af det