Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Konkurrencen stiger på det danske lingerimarked

Hunkemöller vil udvide antallet af butikker med 50 pct. Konkurrenten Triumph tager udfordringen med ophøjet ro.
Hunkemöller vil udvide antallet af butikker med 50 pct. Konkurrenten Triumph tager udfordringen med ophøjet ro.

Trods en allerede stor konkurrence har den hollandske lingerikæde Hunkemöller store planer for det danske marked. Men de er ikke ene om at have ekspansionsplaner på markedet. Det skriver dagbladet Børsen.

Hunkemöller, der har 20 butikker landet over, planlægger således at udvide butiksnettet med 50 pct. i løbet af de næste to-tre år. Det giver konkurrence til blandt andet Triumph og Change, Danmarks største kæde med 40 butikker.

Og selvom både prognoser og privatforbruget ikke har vist den bedste situation året igennem, har direktør i Dansk Detail, Jens Birkeholm, et klart bud på hvorfor, Hunkemöller benytter tiden til udvidelse.

”Hvis der skal erobres markedsandele, og hvis man skal have de gode lokaler og de gode placeringer, så er det nu. Det er altafgørende, når vi snakker detail. Så timingen er ikke så dårlig igen,” siger han til Børsen.

Fashion-orienterede danskere

Hunkemöllers danske detailchef Søren Thomsen mener videre, at det især er i centrene, omsætningen er at hente. Og så benytter den hollandske lingerikæde sig af to stærke elementer i ekspansionen.

”For det første bruger vi meget krudt på kampagner, og for det andet bliver varerne hos os hurtigt forældede. Efter tre-fire uger er varerne for gamle og ryger ud,” siger Søren Thomsen, og mener det danske marked har et andet fokus end så mange andre.

”Kvinderne i Danmark er mere fashion-orienterede end på vores andre markeder. Og så er skålstørrelserne generelt stigende,” fortæller han.

To forskellige kvinder
Hos konkurrencen Triumph tager man den øgede konkurrence med ophøjet ro.

”Vi glæder os kun til konkurrencen. Vi ekspanderer også og har planer om en omsætning på en milliard inden for de næste fem år. Vores sortimentssammensætning er anderledes, og Hunkemöller spiller på andre ting i deres layout. Det signal, de sender, er måske noget yngre. Hvor de er unge og sprælske, så er vi måske mere konservative,” siger Søren Steffensen, adm. direktør i Triumph.

Og det er Søren Thomsen enig i, i det han udtaler:

”De har nok henvendt sig mere til moderen end til datteren. Vores idealkunde er omkring 29, men vi gør meget ud af at spænde fra 20-60, og jeg mener faktisk, at det er farligt at sætte kvinder i bås på grund af alderen. I dag lever kvinder et liv, som er på et andet niveau, end der står på fødselsattesten.”

Hunkemöller blev stiftet i 1886 i Holland og er nu en af de største på lingerimarkedet i Europa. Kæden har 2700 ansatte og 500 butikker i 14 lande. Hunkemöller har eksisteret i Danmark siden 2001, og omsætter for godt 22 mio. kr. Overskuddet i sidste regnskab var på 2,2 mio. kr. efter skat.

Triumph sidder på 32 pct. af det danske marked, og administrerer også mærker som Lindex og Sloggi. Virksomheden omsætter for omkring 230 mio. kr. og har 20 butikker i Danmark.

Målt på butikker er Change den største kæde i Danmark med 40 butiker. Her omsætter man for godt 50 mio. kr. og havde sidste år et overskud på 7,8 mio. kr.

Kilde: Dagbladet Børsen.
Billeder: Hunkemöller