Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Europæerne halter langt efter USA online

De europæiske brands halter langt bagefter deres amerikanske konkurrenter, når det kommer til digitale landevindinger, i hvert fald hvis man ser bort fra britiske Burberry.
De europæiske brands halter langt bagefter deres amerikanske konkurrenter, når det kommer til digitale landevindinger, i hvert fald hvis man ser bort fra britiske Burberry.

De europæiske brands halter langt bagefter deres amerikanske konkurrenter, når det kommer til digitale landevindinger, i hvert fald hvis man ser bort fra britiske Burberry.

Det konkluderer New York University-tænketanken Luxury Lab (L2), som i går offentliggjorde deres tredje årlige Digital IQ Index, som rangerer modebrands med udgangspunkt i disses onlinekompetencer.

Alle digitale parametre

Alle 49 brands i indekset er blevet bedømt i følgende kategorier: strategi for sociale medier, website, e-handel, m-handel, digital markedsføring og brug af nye platforme som Tumblr og Instagram (begge er forholdsvis nye fora til billeddeling, red.), skriver WWD.com.

På førstepladsen var der ikke de store overraskelser: Burberry har satset massivt på at genbrande sig digitalt og fik da også den allerhøjeste karakter, genius (genial, red.).

Men herudover tilfalder ti af femten pladser i listens top amerikanske brands, blandt andet kan nævnes Coach, Ralph Lauren, Kate Spade, Michael Kors, Donna Karan, Diane von Furstenberg, Marc Jacobs og Calvin Klein.

Privat vs. offentlig

Spørger man forskningsdirektør i L2 Maureen Mullen, hvad det skyldes, at amerikanerne er så meget bedre til at håndtere de digitale udfordringer end europæerne, peger hun som årsag dels på det forventningspres, der typisk ligger på børsnoterede virksomheder i forhold til privatejede ditto, men også på den udfordring, det kan være at finde kompetente medarbejdere til de digitale poster i fx et land som Frankrig. 

Maureen Mullen konkluderer nemlig, at ser man bort fra kategorien m-handel, er den digitale udvikling i Frankrig typisk et år til halvandet bagefter. Eksempelvis fik Hermès bedømmelsen gifted (talentfuld, red.) i det første L2-barometer i 2009, men har ikke foretaget sig meget siden de første spadestik til en innovativ webplatform, og havnede i næstlaveste kategori, challenged (udfordret, red.), denne gang.

Ny webidentitet

L2 peger på, at Burberrys succes i høj grad kan tilskrives deres nye website, der blev lanceret tidligere i år. Videre lancerede det britiske modehus også som et af de første en m-handelsplatform i april.

Burberry har både flest Facebook-fans, flest views på YouTube og flest Instagram-fans. Kun Yves Saint Laurent har flere Twitter-fans end briterne, Burberry har 564.000 fans, mens YSL har 603.000 fans.

Arv er mindre væsentlig online

Faktisk antydes det i L2-rapporten, at heritage – arv – (som især Burberry trækker meget på, tænk bare på artofthetrench.com) muligvis ikke er så relevant en marketingfaktor i den digitale verden som i den fysiske.

Både Chanel, Christian Dior, Yves Saint Laurent, Valentino og Fendi fik således karakteren average (gennemsnitlig, red.), mens Prada, Hermès, Versace, Balenciaga og Chloé måtte nøjes med challenged (udfordret, red.). Bundkarakteren feeble (svag, red.) gik til blandt andre Manolo Blahnik og Givenchy, og faktisk var Louis Vuitton eneste franske brand der snuppede en plads i top 15.

Få styr på e-handelen

Maureen Mullen konkluderer på baggrund af undersøgelsen, at mens modebrands er bannerførere i visse aspekter af onlineverdenen – eksempelvis har modemærkerne været hurtige til at skabe trends via Instagram og Tumblr sammenlignet med andre detailhandlende – halter beklædningsindustrien stadig bagefter, når det handler om de mindre sexede – men bestemt vigtige – dele af den digitale verden, nemlig ehandelstaktik, søgemaskineoptimering og email.

Foto: Burberry