Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Stor succes med baltisk producentdating

Hele 41 danske brands mødte op til Modezonens producentspeeddating med baltiske producenter – rigtig mange fik gode kontakter i hus.
Hele 41 danske brands mødte op til Modezonens producentspeeddating med baltiske producenter – rigtig mange fik gode kontakter i hus.

En summen af positiv forventning herskede i Børssalen i fredags, hvor Modezonens speeddatingarrangement for baltiske tekstilproducenter og danske brands tog afsæt. Og der var god grund til den høje forventning: Over 10 baltiske producenter og 41 danske brands havde tilmeldt sig, og var på forhold blevet parret i forhold til deres profiler. 



Modezonen har tidligere afholdt agentdating-arrangementer, og denne producentspeeddating bygger videre på det succesfulde koncept, der kobler udenlandske virksomheder med danske brands til korte og effektive møder samlet ét sted.

De deltagende brands er både etablerede navne som Benedicte Utzon og Munthe plus Simonsen, de yngre som WoodWood, Vibe Johansson og MoonSpoon Saloon, til helt nye iværksættere som f.eks. Lise Dige, der sidste år startede designvirksomhed i eget navn. 



For Lise Dige har det haft en stor betydning, at Modezonens arrangement var gratis at deltage i.     

”Det, at arrangementet er gratis, har været vigtigt for mig og min lille iværksættervirksomhed. Ikke alene fordi jeg har et stramt budget, men også fordi jeg føler mig taget alvorligt og på den måde får en lidt stærkere tro på mig selv og mine designs,” fortæller hun.  

Vigtigt at se hinanden an i virkeligheden
Maude McNair Rahbek som er sourcing- og produktionschef hos Baum und Pferdgarten føler også, at arrangementet har været tiden værd. De har dog med vilje valgt ikke at booke så mange møder for at kunne fokusere på enkelte, tættere relationer, der kan have potentiale til længerevarende samarbejder i fremtiden.

”Man kan jo altid selv søge producenter på nettet, men det er en klar fordel at møde personen i det virkelige liv. På den måde kan man også lynhurtigt finde ud af, om det er et samarbejde, der kan blive til noget eller ej,” siger Maude McNair Rahbek. Den udlægning er Giedrius Pacevičius, repræsentant fra produktionsvirksomheden Gija fra Lithauen, helt enig i.

”Det er vigtigt at se sin kunde i øjnene. Det giver en bedre forståelse for hvilke behov og ønsker der efterspørges, og samtidig kan eventuelle sprogbarrierer nemmere overkommes,” forklarer han og understreger samtidig hans oplevelse af en tendens til, at flere europæiske brands flytter deres tekstilproduktion fra Kina tilbage til Europa og Baltikum.  

Maude McNair Rahbek supplerer: 

”De baltiske lande var meget populære, da de lige åbnede op for tekstilproduktionshandel for nogle år siden, men da kvaliteten var for dårlig og prisen for høj, mistede man hurtigt interessen og Kina forblev danskernes fortrukne produktionsland. Nu er der kommet mere styr på produktionen og producenter fra Baltikum er således blevet en interessant samarbejdspartner for Danmark”.  

God kontakt
Mange af de danske brands fik etableret kontakt til flere baltiske tekstilproducenter. 

For Lise Dige gav dagen hende ikke blot potentielle producenter, men også svar på mange af de spørgsmål hun med en nyopstartet modevirksomhed ligger inde med, når det kommer til produktion i udlandet. 

”Der herskede en imødekommenhed og god kommunikation mellem mig og mine potentielle fremtidige producenter af mit tøj. Samtlige spørgsmål blev besvaret, og mine behov for produktion kunne efterleves. Jeg har lært en masse om tekstilproduktionsbranchen i dag,” fortæller Lise Dige, som oven i købet fik inspiration til en helt ny kollektion i strik ved mødet med en strikleverandør. 

Modezonen er et initiativ under erhvervs-og byggestyrelsen, og blev oprettet i 2008. Det overordnede formål med Modezonen er, at give den danske modebranche en fælles platform og ruste modebranchen til den globale konkurrence.

Billede: Work.Place