Stor fremgang for Agent Provocateur
En masse nye butiksåbninger og et fokus på luksusmarkedet har tredoblet lingeribrandets profitStore dele af luksusmarkedet har klaret sig overordentligt godt gennem de seneste par år, og det er lingerikæden Agent Provocateur et godt eksempel på. Et øget fokus på luksus og en aggressiv salgsstrategi har ført til en tredobling af overskuddet det seneste regnskabsår. Det skriver Financial Times.
Kæden, der er ejet af den private investeringsfond 3i, leverede en indtjening før skat på GBP 3.3 mio. (ca. 28,46 mio. kr.), hvilket er næsten tre gange så meget som de 1.2 mio. pund, der blev leveret året før. Agent Provocateur præsterede et nettoresultat på 1.1 mio. pund, sammenlignet med et tab på 1.8 mio. året før.
Omsætningen steg med 8 pct. til 26.7 mio. pund, hvilket især en aggressiv salgsstrategi med åbning af nye butikker er forklaring på. I løbet af regnskabsåret, der slutter i marts, blev der åbnet nye butikker i New York, Los Angeles, Prag, Seoul, Athen, Barbados og Manchester, og siden regnskabet er afsluttet har kæden også åbnet i Moskva og Beirut. Der er videre planlagt nye butikker i Miami, Rom, Amsterdam, Madrid og Lausanne i det indestående finansår, og endnu større ekspansion i Storbritannien, Europa, USA og Asien er planlagt næste år.
Salget af Agent Provocateur ser også i det indeværende regnskabsår stærkt ud. Fra d. 27. august og fem måneder tilbage er salget fra butikker, der har været åbne i mindst et år, steget med 11 pct. og onlinesalget fra blandt andet Net-a-Porter er steget med 58 pct.
Agent Provocateur blev stiftet I 1994 af Joseph Corré – søn af Vivienne Westwood og den tidligere manager for Sex Pistols, Malcolm McLaren, og hans kone Serena Rees. Efter de blev skilt i 2007, købte 3i majoriteten af aktierne for 60 mio. pund. I 2009 og 2010 blev der lagt øget fokus på at få mærket markeret i luksussegmentet.
Kilde: Financial Times
Billede: Agent Provocateur-kampagne med Paz de la Huerta