Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Tysk opsang: Butikkerne skal trække læsset

”Det er retailerne, der skal trække læsset. Så skal alverdens politikere nok følge med. Det kan simpelthen ikke passe, at vi har en top-down-tilgang til, hvad der kan sælges," lyder det fra Tyskland.
”Det er retailerne, der skal trække læsset. Så skal alverdens politikere nok følge med. Det kan simpelthen ikke passe, at vi har en top-down-tilgang til, hvad der kan sælges," lyder det fra Tyskland.

På scenen står Ernst Burgbacher. Han er ministersekretær i det tyske økonomi- og teknologiministerium, og han åbner årets World Retail Congress, der har trukket mere end 600 nysgerrige detailbeskæftigede til Berlin, med følgende opsang til detailhandlen, for når det handler om bæredygtige initiativer, kan erhvervslivet ikke læne sig tilbage og vente på at pædagogiske lovgivningsændringer falder ned i skødet:

”Det er retailerne, der skal trække læsset. Så skal alverdens politikere nok følge med. Det kan simpelthen ikke passe, at vi har en top-down-tilgang til, hvad der kan sælges. Det er jeres (retailernes, red.) opgave at skabe udviklingen,” siger han.

Han understreger detailhandlens ansvar:

”Retail er det første sted, man ser nye trends, og det er her, man ser, hvordan forbrugermønstre ændrer sig, se fx på bæredygtighed. Vi ved, at forbrugerne vil have bæredygtighed, og selvom det kan være svært at kombinere en god business case med bæredygtighed, er det der fremtiden ligger.”

Og netop derfor er det vigtigt, at detailhandlen lytter til kunderne. Det er blevet sagt mange gange, men det er vigtigere i dag end nogensinde før, forklarer Lovro Mandac, der er formand for bestyrelsen bag Galeria Kaufhof – den ene af Tysklands to kæmpestore stormagasinkæder (den anden er KaDeWe, red.).

Han fremhæver følgende to vigtige fokuspunkter, man bør have sig for øje, når man ser nærmere på forbrugerne:

Forbrugerloyaliteten er lav.

”I et miljø, hvor den personlige anbefaling fx gennem de sociale medier bliver mere og mere vigtig, bliver kunderne ’med-sælgere’ af dit produkt,” siger bestyrelsesformanden, der peger på, at det kræver transparens på samtlige dine platforme – især når det handler om pris,” forklarer Lovro Mandac.

Du skal følge efter forbrugerne – ikke omvendt. 

”Nu er det forbrugeren, der har magten. Det er ikke længere producenten, der bestemmer,” siger han og peger på kundeklubber, loyalitetskort og muligheden for at inviterer kunderne ind til dialog og rundbordssnak om ønsker og præferencer, simpelthen så man kan lære sin kundegruppe bedst muligt at kende.

For som han endeligt tilføjer til skræk og advarsel:

”Forbrugeren ændrer sig hurtigere end nogensinde, og kender du ikke din forbruger, spiller du fallit.”