Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Sådan: Gør vindueskiggere til powershoppere

Hvorfor nøjes kunderne med at glo på internetvinduer, når du nu har lokket dem hele vejen ind med et lækkert sortiment? Få hjælp til problemet her.
Hvorfor nøjes kunderne med at glo på internetvinduer, når du nu har lokket dem hele vejen ind med et lækkert sortiment? Få hjælp til problemet her.

Dem, der kigger uden at købe, bliver faktisk endnu mere synlige på nettet, end de er i de fysiske butikker. 

Online kan du som webbutiksdrivende følge kundens færden hele vejen rundt i den virtuelle forretning, se hvordan de tilføjer kjoler og sko til deres indkøbskurve, vælger størrelser og præferencer, kun for så at forlade både site og indkøbskurv, mens du flår dig i håret foran dine analyseopgørelser. 
 
For hvorfor nøjes kunderne med at glo på internetvinduer, når du nu har lokket dem hele vejen ind med et lækkert sortiment? 
 
På årets FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel, red.) e-handelskonference gav Jeffrey Eisenberg gode forslag til, hvordan man får kunder til at købe. Den amerikanske web-ekspert beskæftiger sig nemlig med at få flere af dine vindueskiggere til at lægge ordrer og har udgivet en lang række bøger om emnet.
 
Han beskæftiger sig med at forbedre din ’conversion rate’, altså andelen af de besøgende i din webshop, som rent faktisk ender med at foretage et køb, og han mener, at man overordnet kan skabe større rate ved at følge disse fem fremgangsmåder, man skal nemlig gå systematisk til værks, peger han på: 
 
1. Identificer det problem eller den mulighed, du gerne vil arbejde med
 
”Det kan fx være, at du har en høj andel af mails, der bouncer, det kan være, at kunderne kigger uden at købe, eller noget helt andet,” siger Jeffrey Eisenberg fra podiet ved FDIH-konferencen.
 
2. Lav en to-do-liste over, hvad du gerne vil forbedre
 
”Vil du gerne have flere besøgende, have dem til at blive længere, have flere varer i deres indkøbskurve?,” spørger Jeffrey Eisenberg.
 
3. Dokumenter din hypotese
 
”Du skal spørge dig selv, hvad du forventer at få ud af dine forbedringer,” forklarer han.
 
4. Prioriter din to-do-liste
 
”Med fokus på, hvor meget fx tid og ressourcer, du har til rådighed, og hvor gode resultater, du forventer, skal du udvælge, hvilke af punkterne, du vil ordne først.”
 
5. Begynd at teste
 
”Hvis det virker, gør du det samme næste gang, hvis ikke prøver du igen med en ny to-do-liste,” siger Jeffrey Eisenberg og spørger med et smil om læben, hvor mange af de tilstedeværende, der modtager ugentlige webstatistikker uden at kigge nærmere på dem.
 
”Du skal have en handlingsplan. For selvom du måske kun ser på, om kurven går op eller ned, når du får dine statistikker, skal du have en klar strategi for, hvad du gør, hvis kurven går op, og hvad du gør, hvis din conversion rate falder,” siger han og slutter:
 
”Så simpelt er det.”