Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Velkommen til multi-channeling

Det livsvigtige link mellem retail online og offline er hovedpointen ved World Retail Congress 2011, der netop er afsluttet i Berlin.
Det livsvigtige link mellem retail online og offline er hovedpointen ved World Retail Congress 2011, der netop er afsluttet i Berlin.

Det livsvigtige link mellem retail online og offline og så det faktum, at retailere verden over må vænne sig til, at forbrugerne bevæger sig meget hurtigt fremad. Det er hovedpointerne ved World Retail Congress 2011, der netop er afsluttet i Berlin.
 
Velkommen til multi-channeling-årtusindet

Skal man tro de retaileksperter, der var på podiet ved årets kongres, kommer fremtidens detailhandel til at foregå online – og en væsentlig del af dette onlinesalg vil foregå via smartphones. Dette er ikke banebrydende nyt, og en række af de samme pointer blev da også fremlagt ved kongressen allerede i fjor, men nyt er det ikke desto mindre, at eksperterne understregede vigtigheden af selve linket mellem din fysiske forretning – mursten og mørtel – og dine aktiviteter via computere, smartphones og tablets. Velkommen til multi-channeling-årtusindet: 
 
Fysiske butikker hører nemlig ikke fortiden til, blot fordi e- og m-handel vinder frem, fortæller den tyske ministersekretær i Ministeriet for Økonomi og Teknologi, Ernst Burgbacher:

Smartphones er uundværlige
”Smartphones bliver linket mellem online og offline retail. Mange tjekker faktisk deres smartphone, mens de foretager indkøb i de fysiske butikker. Vinderne bliver dem, der kan kombinere onlinesalg med fysiske kanaler. Retailerne må ganske enkelt finde på løsninger på hvordan man kombinerer online og offline.” 
 
Og Tony Stockil, der er adm. direktør i Javelin Group, et af verdens førende konsulentvirksomheder inden for retail og e-handel, er inde på lidt af det samme:
 
”I Storbritannien domineres webhandlen af butiksbaset handel (altså webhandel som supplement til en fysisk forretning, modsat fx ASOS.com, der udelukkende er tilstede online, red.),” siger han og fortæller, at langt det meste beklædning stadig bliver handlet i fysiske butikker:
 
”Men det ændrer sig hurtigt, og det er detailhandlen, der halter bagefter, kunderne er parate,” forklarer han i sit oplæg om hvordan e-handel redefinerer retailens normer.
 
Han fortæller, at retailerne – også de enorme stormagasinkæder som britiske Debenhams – pludselig kigger efter mindre butiksarealer, fordi den enormt hurtige udvikling i digitale løsninger begrænser vigtigheden af fx at kunne vise hele den fysiske kollektion i samtlige farver og størrelser i selve butikken:


Mindre gulvplads – samme omsætning

”Spørgsmålet er jo, hvad der sker med gulvpladsen, hvis man har fx instore kiosks (digitale interaktive stationer i butikken, red.)? Svaret er, at retailere nu overvejer mindre butikker, fordi de mindste butikker har lige så god omsætning som de store,” siger han.

Han nævner som eksempel House of Fraser, den britiske stormagasinkæde med flere end 60 butikker i Storbritannien, der nu leder efter lokaler på blot en tiendedel af den størrelse, de tidligere benyttede.
 
”De har åbnet click-and-collect-butikker (”klik-og-hent”, red.). Det giver kunderne mulighed for at interagere med teknologien bedre, end de kan i butikkerne. Det giver House of Fraser mulighed for faktisk at have flere men fysisk mindre salgssteder.”
 
På samme måde leder også John Lewis, en anden prominent britisk retailkæde med 34 fysiske butikker over hele Storbritannien, pludselig efter lejemål i omegnen af 7000 kvadratmeter mod tidligere 13.000 kvadratmeter.
 
”Med ipads i butikkerne, videostreaming, afhentningssteder, kan man samle flere funktioner på mindre gulvplads,” siger han.
 
Modezonens retailkonference 11.11.11
Du kan i øvrigt opleve John Lewis’ adm. direktør Susanne Given ved Modezonens retailkonference 11.11.11, der – tro det eller lad være – afholdes den 11.11. i København. Men mere om det på FashionForum.dk inden længe, Tony Stockil fortsætter nemlig med at forklare, at man ikke kommer uden om de fysiske butikker – deres koncept skal bare redefineres.
 
Han opstiller en firepunktsstrategi for virksomheder, der ikke vil gå bag af dansen. Den kan du læse lige her:
 
Butikkernes rolle skal omdefineres