Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Trendsales får kritik af Forbrugerrådet

Skjulte gebyrer på den populære webportal får nu Forbrugerrådet til at komme med kritik. Trendsales lover forbedring.
Skjulte gebyrer på den populære webportal får nu Forbrugerrådet til at komme med kritik. Trendsales lover forbedring.

Den populære hjemmeside Trendsales – der af mange privatpersoner benyttes til at sælge deres aflagte tøj, tasker og sko, får nu kritik af Forbrugerrådet for at vildlede brugerne til at tro, at alt er gratis. Der står nemlig overalt på Trendsales, at det er gratis at oprette og bruge konti til køb og salg – men så snart man har solgt noget, bliver man pålagt et gebyr. Det skriver Forbrugerrådets magasin Tænk.

Trendsales lægger nemlig op til, at man bruger deres TrendsalesKonto til at købe og sælge – men kigger man i betingelserne, koster det penge at overføre penge til TrendsalesKontoen, de tager procenter af salget, når en køber sætter penge ind på kontoen, og det koster penge at overføre penge fra ens Trendsaleskonto til privatkontoen.

 ”Det er vildledende, når Trendsales får det til at fremstå som om, det er gratis at benytte sitet til køb og salg, når der reelt skal betales et gebyr. Det er for så vidt ikke ulovligt at tage et rimeligt gebyr for den service Trendsales yder, men det skal skiltes tydeligt, hvad der koster penge og hvor meget,” siger Tina Dhanda, jurist i Forbrugerrådet.

Forbrugerrådet mener nemlig, at Trendssales skal sørge for, at den primære måde at handle på er gratis, når det er den måde, siden markedsfører sig på. Der er dog mulighed for at undgå gebyrerne, hvis sælger bare vælger at klikke af i den boks, der på Trendssales hedder ”mødes og handle”, når de ligger annoncen på hjemmesiden. Men ingen steder fortælles det, at man der kan lave en gratis handel, eller hvad de andre alternativer koster.

”Det er vildledende over for forbrugerne, da der ikke er lagt op til, at man vælger den gratis løsning,” siger Tina Dhanda.

Hos Trendsales erkender stifter og medejer, Martin Falslev Andersen, at der burde være bedre skiltning med priserne. Ingen steder er gebyrerne nemlig nævnt, når man opretter en konto. Heller ikke i de betingelser, man skal godkende når annoncen oprettes.

”Det vil jeg sørge for bliver ændret. Vi gør det ikke for at snyde nogen, men vi har mange faste brugere, som kender proceduren,” siger han og understreger, at gebyrerne bliver oplyst i betingelserne, når du opretter en brugerkonto.

Kilde: Tænk.