Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Sådan: Pust nyt liv i webshoppen

Ny avanceret teknologi giver de internetbutiksdrivende mulighed for at personliggøre produkterne
Ny avanceret teknologi giver de internetbutiksdrivende mulighed for at personliggøre produkterne

Modeller skrider elegant hen over computerskærmen i det ene outfit efter det andet. På denne måde personliggøres onlinesalget og de små videooptagelser af modeller i onlineshoppens tøj, giver forbrugeren en unik mulighed for, at se det de finder interessant i aktion. 

Oplevelsen ved onlineshopping er værd at udvikle. Siden onlineshopping blev en realitet for nogle år siden, har retailerne på nettet haft stadig stigende konkurrencefordele på det virtuelle marked. Kunderne er hoppet med på (indkøbs)vognen, og de forbedrede shoppingforhold online vækker på ny kundernes interesse.

Ny avanceret teknologi giver de internetbutiksdrivende mulighed for at personliggøre produkterne. Gennem bl.a. teknologi som video, zoom og 3D forbedres forbrugerens oplevelse af produkterne. Sådan beskrives innovationsmulighederne af David Smith i et indlæg på Drapersonline.com

”Vi har set store forbedringer, siden den traditionelle brug af statiske billeder og elementære tekstbeskrivelser på retailsider,” tilføjer David Smith, som er marketingschef og kommunikationsansvarlig hos IMRG.org, et medlemsforum for e-handelsindustrien.

I Storbritannien viser en undersøgelse foretaget af IMRG, at konverteringsraten, altså målet for, hvor mange af de besøgende i en webshop, der rent faktisk køber varer og ikke bare oser, i den overordnede onlinehandel, er faldet betydeligt de seneste fem år. Omvendt er konverteringsraten i de onlinebutikker, der specialiserer sig i tøj og mode steget med et halvt procentpoint fra 2009 til 2010. Og stigningen fortsætter i det første halve år af 2011. 

Resultaterne bekræfter, at investeringer i innovativt webdesign er en god og presserende nødvendighed for e-handlende. Investering og udvikling er dog ikke udelukkende nøglen til succes som e-handel. Det er stadig et meget konkurrencepræget marked. 

Især er konkurrencen fra webshops i udlandet udpræget. Når det kommer til handel på internettet, er tendensen at forbrugerne i højere grad udvælger efter kvalitet og brand. Derfor er det klogt at være på forkant med et medie som onlineshopping, for netop at møde forbrugerens krav på bedst mulig måde, siger David Smith og tilføjer afslutningsvis: 

”Udfordringen for tøj- og modehandlende vil være at fastholde eksisterende kunder og samtidig finde ud af, hvordan man kan tiltrække nye.”

Billede: Asos.com
Billede: Showstudio.com