Forretningskompetencerne og det internationale udsyn hos danske modevirksomheder skal styrkes, så de er klædt på til at optimere eksisterende markeder samt indtage nye, mener Mette Marie Georgi fra MEG Consulting, som er Ole Ydes mentor i Modezonens Design Incubator. 

Hun har gennem fem år været konsulent primært i modebranchen med spidskompetence i internationalisering. Med en fortid hos IC Companys og efter i en kort periode at have været ansat hos Bruuns Bazaar, har hun valgt at gå tilbage som selvstændig konsulent. Her fortæller hun om sin rolle, om vigtigheden af kompetenceafklaring og interkulturelt kendskab – og giver sine bedste tips til nystartede modevirksomheder.

Slip 360-graders ledelsen
”Jeg har stor respekt for de entreprenører, der springer ud i egen virksomhed, overlever de første år og begynder at tjene penge. Her agerer de efter bedste evne 360 graders lederen. Og her er de  virksomheder, der for alvor når videre som egentlige vækstvirksomheder dem, der evner at slippe deres 360 graders ledelse. Det vil sige, i hvor høj grad de evner at inddrage komplimenterende kompetencer, der kan løfte virksomheden hen mod de næste milepæle. Og det er her, jeg oftest ser en barriere,” fortæller Mette Marie Georgi, der til dato har været inde over ca. 40 brands. Hun fortæller videre om sit arbejde:

”Det er min opgave at bringe virksomheden med op i helikopteren og give dem et overblik, men samtidig også at dykke ned og hjælpe dem med at få indblik i de problematikker, de står overfor. Jeg stiller spørgsmål ind til det nuværende, og det kan være krævende, men udbyttet er – eller kan i hvert fald være en afklaring og prioritering af de vigtigste tiltag – og en operationel handlingsplan”

Det er, ifølge Mette Marie Georgi, den danske modebranches opgave nu at bevise, at den rent faktisk godt kan tjene penge:

”For at kunne lykkes som virksomhed, lille som stor, er det vigtigt, at vi har indsigt i og optimerer de kompetencer, der ligger i virksomheden i dag,” siger konsulenten, der altid ud fra et første møde med virksomheden vurderer, om hun kan hjælpe, og som hun siger – kan skabe værdi for virksomheden ved at bidrage til at gøre en reel forskel. 

”Det er vigtigt for mig, at det er deres og ikke min ambition, at virksomheden vokser eller optimeres. Det er ikke alle, der har ambitionen om at skabe en stor virksomhed, selvom de måske har potentialet. Derfor er det også min rolle at forventningsafstemme skarpt, inden jeg splitter det hele til atomer og bygger det op igen derfra,” siger Mette Marie Georgi og fortsætter:

Få tjek på værdikæden
”Jeg kan give virksomhederne redskaberne til at komme videre med udgangspunkt i det definerede ambitionsniveau, men det er vigtigt, at udviklingen kommer ind under huden. Hvis de ikke rigtigt er med, bliver der et underligt tomrum, når konsulenten er ude af billedet, og så fortsætter de som hidtil,” siger Mette Marie Georgi og nævner at virksomheden som udgangspunkt skal have tjek på værdikæden: Produktion, salgs-setup, logistik, budgetter og likviditetsstyring og påpeger, at det generelt set er økonomi, salg og markedsføring, der halter hos de mindre virksomheder.

Mette Marie Georgi har som konsulent været tilknyttet så forskellige virksomheder, som en 60 år gammel skodesigner og to unge piger, der ville starte en børnetøjsvirksomhed.

Brug de aktive netværksgrupper
”Det er forskellige parametre, jeg går ind og rykker på, alt efter hvor kreativ eller kommerciel virksomheden er. Jeg vil typisk trække lidt i den modsatte retning af, hvor de befinder sig, så vi kan sammensætte en realistisk plan, uden at vi taber visionerne på gulvet,” fortæller Mette Marie Georgi, der også opfordrer de mindre virksomheder til at søge ind i aktive netværksgrupper i branchen som fx Danish Fashion Institute og Dansk Mode & Tekstil.

Et konsulentforløb hos Mette Marie Georgi varer typisk 2-6 måneder. Hun forbliver helst tilknyttet i implementeringsfasen, så hun kan hjælpe dem med at få planerne på banen og måske være med til en ansættelsessamtale, et agentmøde, et salgs kick off workshops, afklaring af problematikker med penetration af markedet, kontraktforhandling mv.

Hun understreger, at der ingen let vej er, selvom virksomheden får en konsulent om bord. Konsulenten kan hjælpe med at give nye vinkler til strategien, identificere og prioritere – som f.eks. på hvilke markeder/kunder/produktgrupper skal jeg sætte mine ressourcer ind og som giver virksomheden det bedst mulige afkast på kort sigt? og det kan være den første succes, men derfra er det benhårdt arbejde, hvor det handler om at gå ind i projektet med en dyb seriøsitet, der kræver stor tillid fra virksomhedernes side.

Herfra kommer hun med en opsang til de danske virksomheder:

Få indsigt i andre kulturer

”Vi kan blive bedre samarbejdspartnere og styrke vores position ved at være intellektuelle på interkulturelle forskelle. Vi bliver nødt til at have en oprigtig interesse og forståelse i andre kulturer for at kunne lave en god forretning der. Når det drejer sig om internationalisering, så har vi alle et ønske om at indgå i en stærk relation og et samarbejde, der i høj grad gavner den optimale penetrationen af markedet, og dermed vækst. Jeg ser, at nogle virksomheder er særligt gode til at drømme sig til en hurtig forøgelse af omsætningen ved entré på de internationale markeder. Dette i højere grad end først at få skabt sig indsigt i markedet, investere i og opbygge et seriøst samarbejde med lokale eksperter (think global – act local). Og når du sætter dig ind i den pågældende kultur og sprog, så har du lagt de første grundsten til succes på eksportområdet. Det er vigtigt altid at huske, at det handler om mennesker,” slutter Mette Marie Georgi.

FÅ METTE MARIE GEORGIS BEDSTE IVÆRKSÆTTERTIPS HER