Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Gucci klar med ny high-tech butiksoplevelse

Inspireret af filmen Minority Report - og i samarbejde med filmens special effects-firma - introducerer Gucci en helt ny butiksoplevelse
Inspireret af filmen Minority Report - og i samarbejde med filmens special effects-firma - introducerer Gucci en helt ny butiksoplevelse

Har man lyst til at shoppe Gucci, venter der nu købelystne shoppere en helt ny oplevelse i Guccis butik på Via Montenapoleone i Milano. Butikken er den første af det italienske luksusmærkes salgssteder, der gennemgår en renovering, der blandt andet inkluderer brugen af helt nye high-tech redskaber. Det skriver WWD.com.

Gucci har nemlig lanceret IRE – Immersive Retail Experience, der går ud på at give de besøgende en nyskabende og fordybet oplevelse i butikken. I samarbejde med det Hollywood-baserede designfirma OOOii, der specialiserer sig i special effects, har de altså lanceret den nye teknologi i deres første forretning.

Med videovægge indbygget i butikken (tænk på fx Hollywood-filmen Minority Report) vil kunderne i første omgang kunne se billeder og videoer. Men projektets anden fase, der starter i begyndelsen af 2012, indebærer langt mere vidtrækkende tiltag; skærmene vil nemlig give besøgende mulighed for at interagere med brandet og dets produkter.

Stående foran videovæggene og uden at røre dem, får besøgende nemlig mulighed for at spole i eller sætte modeshows på pause, bladre gennem produktkataloger, manipulere indhold eller ligge ordrer direkte i butikken – alt sammen med gestikulering, på samme måde som netop Tom Cruise manipulerede data i Minority Report.

Videovæggene vises første gang frem i dag, hvor Gucci samtidig holder deres show i Milano og samtidig holder en fest i butikken, for at fejre genåbningen og den nye teknologi.

Guccis administrerende direktør, Patrizio di Marco, siger i en kommentar at, ”dette flerårige Immersive Retail Experience-initiativ understreger vores tro på den voksende vigtighed af, at kreere virkningsfulde og delelige brandoplevelser på tværs af alle Guccis platforme og nedslagssteder, ved fuldt ud at udnytte de voldsomme fremskridt i digital teknologi. Den sensoriske oplevelse en besøgende nu vil opleve, ved ankomst og indtræden i vores Montenapoleone-butik, vil skabe et niveau af engagement helt uden fortilfælde.”

Kent Demaine, grundlægger og administrerende direktør i OOOii, som blandt andet har arbejdet på special effects for Hollywood film som (sjovt nok) Minority Report, Star Trek, A.I Artificial Intelligence og Mission: Impossible siger at, ”det ultimative mål er at tillade de besøgende at udforske Guccis verden på en ubesværet og engagerende måde, mens brandet simultant kan lære fra denne deltagelse, og dermed bruge informationen i tilblivelsen og præsentationen af fremtidigt indhold.”

Næste år lancerer Gucci teknologien til alle dets flagskibe, begyndende med New York, Beverly Hills og Tokyo. Hong Kong eller Shanghai følger efter.

Billeder: Gucci AW11-kampagne.