Skal vi lege butik? Tjen penge på ...ingenting
Med Facebook som sidste nye sted at kapre kunder kommer to dugfriske amerikanske onlinebaserede retailtiltag næppe som nogen stor overraskelse. Men de har alligevel fortjent lidt spalteplads.Med Facebook som sidste nye sted at kapre kunder, kommer to dugfriske amerikanske onlinebaserede retailtiltag næppe som nogen stor overraskelse. Men StyleOwner.com og ShopMyLabel.com har alligevel fortjent lidt spalteplads.
Her får brugerne nemlig chancen for at tjene penge på deres gode smag. På begge sites opretter man sin egen butik, hvorefter man optjener en – ikke uanselig (10 pct. hos StyleOwner.com, 5 pct. hos ShopMyLabel.com, red.) – procentdel af det beløb, der købes varer for, hver gang nogen shopper gennem lige præcis din butiksfacade.
Varerne, der skal udstilles i de enkelte ’butikker’, tæller tøj, sko, tilbehør og skønhedspleje, og vælges blandt de mere end 1000-2000 brands, som virksomhederne samarbejder med. Hos ShopMyLabel.com kommer mærkevarerne primært fra stormagasinet Saks Fifth Avenue.
Hverken StyleOwner.com eller ShopMyLabel.com er endnu i luften, men sidstnævnte lanceres i en beta-version denne måned, og StyleOwner.com har på nuværende tidspunkt så mange interesserede potentielle ’butiksindehavere’, at de har lukket for tilmeldingen af yderligere.
”Alle taler om kunde-centrisme, og det er i virkeligheden det, ShopMyLabel handler om,” forklarer Mortimer Singer, der er en af investorerne bag ShopMyLabel, til WWD.com.
”Det er et græsrodssystem, der proaktivt ophøjer dine favoritbrand,” fortsætter han.
De to koncepter er en form for udvidelse af blogosfæren – en måde at få de, der i forvejen bruger tid online, til at konvertere deres kræfter i økonomisk rentabilitet.
Ved at aktivere eksisterende meningsdannere, får onlinedetailhandlen en mulighed for at penetrere de sociale medier mod at lægge et beløb hos folkene bag de to forretninger – et beløb, som ShopMyLabel.com og StylerOwner.com deler med ’butiksejerne’/bloggerne, når disse skaber salg.
Du tjener altså som ’butiksejer’ flere penge, desto ivrigere, du markedsfører de varer, der er i din butik – en udvidet udgave af de mange retail-fansider på Facebook, der giver potentielle nye fans mulighed for at vinde præmier, hvis de deler et link med deres Facebookvenner.
”Det er lidt ligesom en slags eBay version 2.0. Dengang skulle man have varer på lager for at drive en butik. her behøver du ikke engang indkøbe produkterne, de er der bare, så du selv kan udvælge sortimentet i din butik,” siger Dearrick Knupp, der er adm. direktør i ShopMyLabel.com, og fortsætter:
”Der er tale om et paradigmeskifte.”
Folkene bag ShopMyLabel vurderer, at man ved at have en ren hobbybutik kan tjene ca. 100 dollar om måneden, mens der er mulighed for langt større indtjening, hvis man betragter det mere professionelt.
Se mere her og her.