Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Jean-Phillip: ”Det har højnet vores salg at sætte priserne op”

Tøjet skal passe til prisen, må lektien være - også selvom det betyder, at priserne skal i vejret.
Tøjet skal passe til prisen, må lektien være - også selvom det betyder, at priserne skal i vejret.

For den 26-årige designer Jean-Phillip Dyeremose, der står bag mærket Jean//Phillip, har det været en lang og hård vej at bygge en virksomhed op. Men gennem de sidste par sæsoner er det lysnet for designeren, der har arbejdet intenst med kvaliteten af tekstiler og produktion og som samtidig har anvendt en meget bevidst strategi for at højne sit salg; han har nemlig sat priserne op – og det har hjulpet.

”Jeg har gennem flere sæsoner fået at vide, at priserne ikke hang sammen med produktet, fordi tøjet er for luksuriøst i forhold til, hvordan det er prissat. Forbrugerne synes, de får mere for pengene, hvis de betaler mere for det,” fortæller Jean-Phillip Dyeremose til FashionForum.dk, og peger på, at det ikke kun er forbrugerne der reagerer på prisstigningerne.

”Jeg kan mærke det både på afsættet på varerne i butikkerne, men også på hvordan butikkerne selv tager i mod det; indkøberne synes det er mere eksklusivt, jo dyrere det er, og behandler det også derefter. Vi er simpelthen begyndt at sælge bedre,” uddyber Jean-Phillip Dyeremose.

Men de højere priser er ikke sket fra dag til dag. Stigningen er sket gradvis over flere sæsoner, og prisstigningerne har også givet fokus på kvaliteten af tøjet.

”En prisændring skal ikke ske fra en sæson til en anden, lige pludseligt. Jeg synes, man har set med andre mærker, at man kan knække halsen på at gøre det for voldsomt. Mærket skal kunne følge med, så kvaliteten i produktionen også stiger. Man skal hele tiden sikre sig, at produktet er stærkt nok til prisen,” siger han, og fortæller at priserne over 3 sæsoner er steget med 40-50 pct.

International opmærksomhed i Paris – og på Gallery
Men ikke kun prisstigningerne har betydning for, at mærket har fordoblet sit salg fra AW11 til SS12. En tilbagevenden til Paris har haft stort betydning, da Jean//Phillip især fokuserer på et internationalt marked.

”Vi havde et privat showroom i Marais-kvarteret i Paris under sidste herremodeuge, i samme område som mange af de mest hypede designere også holder til med private showrooms. Ved på den måde at være i centrum, har det været nemmere at få de store indkøbere til. Vi fik stillet omkring 20 møder op, 17 dukkede op og over halvdelen af dem lagde ordrer med det samme – så jeg er tilfreds,” beretter den unge designer og fortæller, at det var butikker fra Tokyo, Milano, Paris og Berlin, der lagde ordrer.

Også under modeugen herhjemme var der international interesse for mærket, der for første gang viste på Gallery-messen i Forum.

”Jeg var overrasket over, hvor mange indflydelsesrige japanske indkøbere der var. De viste stor interesse. Mange vil gerne følge et brand et par sæsoner inden de ligger ordrer, så dem ser jeg absolut en fremtid i.”

Der skal vækstes – men det skal gå stille og roligt
Jean-Phillip Dyeremose har siden starten for fem år siden selv stået for alt, og vækstplanerne om øget salg og distribution af tøjet er han derfor selv arkitekt bag. Hvad angår hans visioner, er han klar i spyttet.

”Målet er langt fra nået, og jeg vil gerne have, at det hele skal udvikle sig videre og skal ekspanderes,” siger han, men har dog et forbehold.

”Det skal ske støt og roligt, og mærket skal kunne følge med. Det kunne måske være fint med et virksomhedssamarbejde, men jeg er ikke klar til en investor endnu. Jeg er bange for at miste min integritet og ikke have stor nok indflydelse, hvilket jeg jo altid har haft – jeg har brugt for mange år på at bygge det her op,” siger han, i det mange har knækket halsen på investorerne.

Derfor er der heller ikke pt. planer om at udvide med en fuld damekollektion, selvom mange ellers har vist interesse for en sådan. Salget i den københavnske luksus-kvindebutik &Pagne har dog peget på, at nogle af hans designs går fint som unisex, men som Jean-Phillip Dyeremose afslutter:

“At det skal have appeal til kvinder, er ikke noget jeg tænker over i designprocessen. Det er et valg indkøberne må
træffe, om tøjet har, ikke jeg. Så hellere lave en fuld kollektion til kvinder. Men ligesom med de andre ting, skal det hele gå stille og roligt.”