CONNECT Denmark: ”Vi støtter ikke one-hit wonders.”
Det er ikke nok med en spændende designvision. Forretningsdelen skal være på plads - eller komme det - hvis man søger investorer gennem CONNECT Denmark.”Vi støtter ikke one-hit wonders. Der skal være en forretning.” Sådan lyder budskabet fra Henrik Brorsen, direktør i CONNECT Denmark til danske modevirksomheder, der vil gøre sig klar til et muligt væksteventyr. Og dem er der plads til i CONNECT Denmark, siger Henrik Brorsen og nævner online-portalen og webshoppen Muuse.com, der for nyligt fik investorer gennem et forløb hos CONNECT Denmark.
CONNECT Denmark er en non-profit organisation, der støtter innovation og vækst i det danske erhvervsliv. En forening hvor medlemmerne er etablerede virksomheder, organisationer og universiteter, der betaler for et medlemskab og stiller medarbejdere til rådighed for foreningens arbejde. De penge og de kompetencer kan CONNECT Denmark så igen bruge til at yde gratis sparring og screening til håbefulde iværksættere, fortæller Henrik Brorsen til FashionForum.dk. Han peger på, at de kreative brancher – herunder absolut modebranchen – er oplagt at få mere ind i en vækstdiskussion. Men det sætter krav til virksomhederne, understreger han. For hvor der ikke er nogle økonomiske krav – medmindre man er på vej mod en rød bundlinje – stilles der til gengæld krav om professionalisme, når det kommer til business.
”Der er nogle, der ikke helt har forstået, at historien om ens gode design, er noget man skal fortælle til agenter, distributører og kunder – og ikke til dem, der skal indgå eller investere i ens forretning. Investorerne forstår det simpelthen ikke,” siger Henrik Brorsen. Og det er en vigtig pointe, understreger han, da non-profit organisationen hvert år modtager henvendelser fra ca. 4-500 virksomheder, der ønsker sparring – men udvælger og hjælper godt 100 – og derfor har brug for mere end blot begejstring for et design i udvælgelsesproceduren. Han peger netop på, at en af CONNECT Denmarks styrker er, at de træner virksomhederne til mødet med mulige investorer, bestyrelsesmedlemmer og partnere.
Man skal ikke lade sig kue
”Ofte stirrer folk sig blinde på, at de ikke kan få kapital eller, at bankerne siger nej. En anden af vores forcer er, at vi i vores store netværk har mange, der har drevet virksomheder frem uden kapital. Anvisning af hvordan man kan drive en virksomhed profitabelt er super vigtig, og vi bruger rigtig meget tid på at coache gennem netværkets ekspertise.”
Medlemsvirksomhederne indgår nemlig i det netværk Connect Denmark benytter sig af og som er en af grundene til, at man kan møde folk fra mange forskellige brancher. ”Et øko-system med kompetencer inden for innovation og vækst,” som Henrik Brorsen siger det.
Etablerede modevirksomheder skal på banen
Og der er en god grund til at mange etablerede virksomheder gerne vil betale for at være med i en organisation som CONNECT Denmark.
”De får også noget ud af at sparre med mindre, overvære andres sparring og møde andre øvrige deltagere i foreningen. De får hele tiden nye ting at vide, kan checke deres egen innovation igennem og bliver husket på, at man ikke bare kan hvile på laurbærene,” mener han. Derfor håber direktøren også, at flere etablerede modevirksomheder vil melde sig under netværks-fanerne.
”Nogle af de eksisterende modevirksomheder kan både få noget ud af at coache mindre, men også af at møde folk fra andre brancher og blive inspireret af dem. Samtidig har de altså også et ansvar for at skabe deres egne afløsere, eller motivere en grobund for mindre virksomheder, der senere fx kan blive samarbejdspartnere eller opkøb,” understreger Henrik Brorsen og peger på, at mange modevirksomheders erfaringsgrundlag med vækst er meget små – til gengæld er der nogle flotte eksempler på meget succesfulde modevirksomheder, hvis erfaringer CONNECT Denmark gerne vil sætte i spil.
Er navnet det vigtigste?
"Ofte kan et nej fra banken tage illusionerne fra folk – og det er synd," siger Henrik Brorsen og fortsætter:
”For mig står vækst og udvikling i modsætning til stilstand og tilbagegang. Jeg oplever mange unge i særdeleshed fra kreative erhverv, som har et meget ambivalent forhold til vækst. Ingen af dem vil afvikle virksomheden, men vækst er ikke et decideret positivt ord,” konstaterer Henrik Brorsen og peger på, at mange unge har deres virksomhed som hjertebarn.
”Der skal selvfølgelig ikke være vækst for enhver pris – man skal finde en balance. Men nogle gange må man tilsidesætte noget for at få fremdrift og udvikling. Man må have en fleksibilitet og imødekommenhed, som jeg ofte har svært ved at se i de kreative erhverv og være åben over for kompetente input, og fx overveje om man vil tage sit navn af brandet, til fordel for at komme ud i en massestrøm. Er det navnet, eller virksomheden der er vigtigst?,” afslutter han.