Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Pandoras lynoffensiv i Kina vakler

Den danske smykkekoncerns forsøg på hurtigt at indtage 62 byer i Kina er kommet i modvind, og flere vanskeligheder venter forude, vurderer eksperter.
Den danske smykkekoncerns forsøg på hurtigt at indtage 62 byer i Kina er kommet i modvind, og flere vanskeligheder venter forude, vurderer eksperter.

Den danske smykkekoncerns forsøg på hurtigt at indtage 62 byer i Kina er kommet i modvind, og flere vanskeligheder venter forude, vurderer eksperter. Det skriver Business.dk.

Den kriseramte danske smykkekoncern har aflyst fem butiksåbninger i år i Kina og regner nu kun med at åbne 15 i stedet for de planlagte 20 butikker i løbe af 2011. Tidligere i år har Pandora lukket en spritny butik i det luksuriøse shoppingcenter Parkson Plaza i Beijing.

Desuden har Pandora mistet en af sine fire partnere i Kina, bekræfter Pandoras kontor i Hongkong over for Berlingske. Dermed halter koncernen allerede nu efter sin storstilede ekspansionsplan i Kina, der bebuder åbning af fem til 30 butikker i 62 byer i løbet af tre til fire år, hvilket vil sige et sted mellem 310 og 1860 kinesiske Pandora-forhandlinger.

Ikke et eftertragtet brand i Kina
Smykkekoncernens vækststrategi i Kina risikerer at blive en fuser, da mange middelklasse-kinesere slet ikke kender Pandora i dag, lyder det fra Zhou Ting, vicedirektør i Research Center for Luxury Goods and Services, University of International Business and Economics i Beijing.

"Det er ikke nødvendigvis en god strategi at åbne en masse butikker, for det er virkeligt dyrt at leje sig ind på de mest efterspurgte steder i de store byer. Det ville give bedre mening at sætte sig på de vigtigste byer, etablere brandet her og så gå videre til de mindre udviklede områder. På den måde vil det få et langt stærkere image," siger Zhou Ting.

Andre er også skeptiske over for Pandoras forventninger til Kina.

"Jeg tror, det bliver meget svært for Pandora at nå målet," siger Christina Boutrup, forfatter til bogen Kina Sweet & Sour om danske virksomheder i Kina.

"Som andre danske virksomheder, der lægger strategier for ekspansion på det kinesiske marked, vil Pandora komme til at sande, at man kun kan planlægge 30 procent. 70 procent er learning-by-doing, og det betyder, at der er nogle lærepenge, der skal betales de første år," siger hun.

Risikerer at blive smidt ud
Pandora er kommet senere i gang i Kina end smykkekoncerner som Cartier, Tiffany’s og Swarowski. Og det gør det dyrere at råbe forbrugerne op.

"Alle de store brands er på den kinesiske slagmark og har været der længe. Pandora skal investere massivt i markedsføring, hvis man vil slå sit navn fast i så mange byer," siger Christina Boutrup.

Pandora risikerer også at blive smidt ud, hvis kundestrøm og omsætning svigter i de nyåbnede butikker, for her forlanger udlejerne typisk en betydelig procentdel af butikkernes omsætning.

"Man bliver mødt med benhårde krav til omsætning, hvis man vil ligge på de gode placeringer i de gode shoppingcentre i Kina, og det bliver svært at leve op til, hvis dit brand ikke er stærkt og velkendt,« advarer Christina Boutrup.

Læs resten af artiklen på Business.dk.

Kilde: Business.dk