Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Eksportrådgiver i USA: Danske virksomheder skal turde lidt mere

Eksportrådgiver Mette Christiansen, der stod bag nyligt aflyst eksportfremstød for mode i USA, opfordrer danske virksomheder til at turde lidt mere og være bedre til at arbejde sammen.
Eksportrådgiver Mette Christiansen, der stod bag nyligt aflyst eksportfremstød for mode i USA, opfordrer danske virksomheder til at turde lidt mere og være bedre til at arbejde sammen.

Et stort anlagt seminar om eksport til USA og efterfølgende showroom/agent-arrangement i New York City, blev først ændret fra at omhandle børnetøj til også at inkludere voksentøj og dernæst blev arrangementet i New York aflyst. Kronprinseparret skulle have åbnet showroomet og alt stod klar, men for få firmaer tog imod tilbuddet.

FashionForum.dk har talt med Mette Christiansen, Commercial Affairs Officer, Fashion, om hvorfor danske brands ikke føler sig klar til USA:

”Jeg tror, der er mange grunde til det,” fortæller hun, ”timingen er ikke så god nu, hvor dollarkursen er lav, og der er så store økonomiske problemer i USA, der klart smitter af på forbrugeradfærden. Folk køber anderledes og mere forsigtigt. Overordnet sagt er tendensen generelt, at forbrugerne enten prioriterer at investere deres penge i varer af høj kvalitet til en højere pris eller også køber de billigt, fx i H&M, Walmart, GAP eller hos andre billige lokale mærker.”

For mange danske, relativt ukendte mærker betyder det, ifølge Mette Christiansen, hårde konkurrencevilkår, fordi mange danske mærker er i en prisklasse, der er relativt høj, og de amerikanske mærker der ligger i samme prisleje, er nogle amerikanerne er trygge ved i forvejen, fx Marc Jacobs, Stella MCcartney og Tommy Hilfiger etc. I næsten alle tilfælde vil de vælge det mærke, de kender frem for et ukendt mærke fra Danmark i samme prisklasse – også selvom det måske endda er af bedre kvalitet.”

Derfor kræver det, at danske brands først skal opbygge deres navn på det amerikanske marked, hvilket igen kræver en høj investering og seriøs dedikation. Der skal være både råd, tid og de rette menneskelige ressourcer til at rykke ind og sætte noget i gang med langsigtede muligheder for profit og udvikling. Desuden, påpeger Mette Christiansen, er en række danske brands ramt af den økonomiske nedgang i Europa, og har måske oplevet tilbagegang i salget. Og hos de små og mellemstore virksomheder er der ikke så mange penge at hente i kassen.

”Jeg kan som sådan sagtens forstå de danske firmaers prioriteringer og dispositioner i denne tid, men derfor er det selvfølgelig ærgerligt, at der var alt for få ud af den samlede meget talentfulde masse af danske børnetøjsmærker (og modevirksomheder, red.), der var klar til at tage springet til USA i denne omgang,” siger Mette Christiansen og kommer med et par opfordringer til de danske brands:

”Jeg vil gerne opfordre danske modevirksomheder til at tænke på USA, som det det rent faktisk er: Et af verdens største markeder med enormt potentiale for afsætning. Forbruget pr. indbygger er stadig et af de højeste i verden, og de barrierer der er i forhold til eksport til USA kan sagtens overkommes. Man skal kende reglerne, men det er IKKE rocket science, og vi (Eksportrådet, red.) er her jo netop for at assistere i den sammenhæng og hjælpe med at oversætte det amerikanske marked, bygge bro og skabe forbindelser mellem danske firmaer og amerikanske forretningspartnere,” slår Mette Christiansen fast og fortsætter:

”Jeg vil også opfordre danske firmaer til at turde lidt mere. Mange barrierer er mentale – USA kan forekomme uoverskueligt og langt væk, kulturen er så anderledes og den diversitet der er fra kyst til kyst i USA kan også virke skræmmende. I virkeligheden er det ikke så uoverskueligt endda og hvis man som nyt brand vil ind i USA, er man nødt til at dele markedet op i regioner og gå helt systematisk til værks. Der er nogle åbenlyse point of entries – de større byer på øst og vest kysten, og så start med at få et par kunder i de byer og se, hvad der sker.”

Eksportrådet kan bl.a. andet hjælpe med indsigt og overblik over messer, regulativer, kontakter med videre, der kan hjælpe virksomheder i gang med eksport og vækst, siger Mette Christiansen og slutter med en lille opsang:

”Udover en god strategi, et godt opfølgningsarbejde og et internationalt outlook, er det også enormt vigtigt, at der sparres og samarbejdes meget mere danske firmaer imellem. Danmark er alt for lille til ikke at samarbejde, det giver kun mening at hjælpe hinanden og dele netværk og erfaringer, for nok er alle firmaer individuelle enheder, men i det store udland er Danmark altså også et brand, og heldigvis et stærkt brand i mode- og designsammenhænge, og det bør vi lukrere og huske på!”