Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Mænd falder også for forfængelige størrelser

Det er ikke kun i stormagasinernes dameafdelinger, der vanity sizes. Også herrerne reagerer nemlig positivt på pludselig at kunne presse vommen ned i en størrelse eller to mindre, end de måske plejer – og det har modeproducenter i Storbritannien taget konsekvensen af.
Det er ikke kun i stormagasinernes dameafdelinger, der vanity sizes. Også herrerne reagerer nemlig positivt på pludselig at kunne presse vommen ned i en størrelse eller to mindre, end de måske plejer – og det har modeproducenter i Storbritannien taget konsekvensen af.

Det er ikke kun i stormagasinernes dameafdelinger, der vanity sizes. Også herrerne reagerer nemlig positivt på pludselig at kunne presse vommen ned i en størrelse eller to mindre, end de måske plejer – og det har modeproducenter i Storbritannien taget konsekvensen af.

Vanity sizing – eller på godt dansk ”forfængelighedsstørrelser” – har gennem længere tid vist sig som en effektiv måde at få kvinder til at lægge flere penge i butikkerne – for hvem vil ikke gerne kunne klemme sig ned i en str. 38, hvis der plejer at stå str. 40 i nakken, når tøjet skal passe?

Men mændene går altså ikke længere fri, for en stor undersøgelse foretaget af den britiske avis The Sunday Telegraph peger på, at fire ud af fem britiske butikker sælger herrebukser med en taljevidde, der er op til fem centimeter større en størrelsesmålet i linningen.

Mere end halvdelen af de bukser, der sælges i highstreet-butikkerne og supermarkederne snyder på vægten, således var et par bukser med størrelsen 36 tommer på mærket (et taljemål på godt 91 centimeter) i Marks & Spencers  mindst 37,5 tommer brede (95,5 centimeter), når man tjekkede efter med et målebånd.