Mentoren: Derfor er en investor en god idé
"Der er ikke så mange rige onkler, der alene investerer med hjertet." Design Incubator-mentor Jacob Sanning Lund om, hvordan man gør sig klar til en investor.”Man kan bruge mentorer og konsulenter til at tilføre nogle fagkompetencer til virksomheden, som man ikke selv føler sig stærk i og ikke har råd til at ansætte fast. De små virksomheder har det der vigtige drive, men sådan som konkurrencen er i dag, er det vigtigt at ramme rigtigt første gang. Derfor kan det være en fordel at få rådgivning fra forskellige spidskompetencer afhængig af behov,” fortæller Jacob Sanning Lund, der i det daglige er konsulent i Sanning Invest, og i forbindelse med Design Incubator er mentor for Stine Goya.
Jacob Sanning Lund har en fortid som både Business Development Director og Brand Director for Noa Noa og direktør hos Axcel og har derfor kompetencer indenfor både design og marketing og i særdeleshed funding og investorer.
”Det er ikke nok at være en god designer, man bliver også nødt til at have en stærk tilgang til det at drive forretning,” fortæller Jacob Sanning Lund og fortsætter: ”Selvom ens produkt er godt, kan det være meget svært at slå igennem. Som mentor er jeg stærk på forretningsudvikling og har fokus på, at der kommer en konsistent udvikling af virksomhedens forretningsplan,” siger han.
Ifølge mentoren går tendensen i den rigtige retning og i og med, at virksomhederne generelt får større forståelse for forretningsdelen af det at drive et modebrand, finder de også ud af, at de kan sætte mere ambitiøse mål og vokse hurtigere, hvis de får tilført ekstern kapital udefra.
”Når man er en lille virksomhed, er der mange investeringer, der er for store til, at virksomheden kan løfte dem ud fra virksomhedens egen indtjening. Derfor er der flere og flere modevirksomheder, der forsøger at finde ekstern kapital for at kunne finansiere deres udviklingsplaner,” fortæller Jacob Sanning Lund og forklarer, at der er mange, der simpelthen ikke har de fornødne ressourcer til at bygge deres brand op.
Opbyg en konkret forretningsplan
Når man begynder at lede efter eksterne investorer kræver det, ifølge Jacob Sanning Lund, at man gør sig bevidst om sin forretning, hvilke målsætninger man har både finansielt og forretningsmæssigt i forhold til sit brand, accessories, retail, franchise, key accounts, markeder etc., samt hvilke initiativer man vil tage for at nå sine målsætninger. Når man skal hente ekstern kapital, bør man gå professionelt til værks og blandt andet have en god og velopbygget forretningsplan på plads.
”Der er ikke så mange rige onkler, der investerer alene med hjertet – de fleste investorer er meget professionelle og vil se nogle solide planer for, hvordan de kan få et godt afkast på deres investering,” konkluderer Jacob Sanning Lund.
Og det er i denne proces, at han som mentor eller konsulent kan gå ind og bidrage med afklaring og konkretisering, så parterne taler samme sprog.
”Jeg går i dialog med virksomhedsejerne om, hvad det er for fordele og ulemper, der eksisterer ved rejsning af ekstern kapital . Man skal bl.a. være villig til at afgive en del af sit ejerskab og måske også en del af kontrollen med sin virksomhed,” siger han og fortæller, at han som rådgiver går ind og skaber klarhed over hvilke kontrolelementer, der er vigtige for begge parter. Og at det er vigtigt, at brands’ne forstår, hvor investorerne kommer fra.
”Investorerne forventer at få et afkast. De skal kunne tro på, at virksomheden kan udvikle sig i den hårde konkurrence og kan vinde det kapløb, der er om pladsen. De vil se sund forretning med potentiale, ligesom drivkraften og energien hos de personer, der sidder i virksomheden.”
Det er alt afgørende parametre for, at en investor går ind i en virksomhed og hjælper den til vækst, og også derfor mener han, at et projekt som Design Incubator har fat i den rigtige ende:
”Jeg synes Design Incubator er en rigtig god idé, hvor man prøver at skabe et struktureret forum, hvori mindre virksomheder kan få hjælp til de forskellige forretningsmæssige udfordringer, de måtte have."
Billeder: Stine Goya