Intermission Magazine relancerer sig selv på dansk
Intermission Magazine DK lanceres til november og vil sætte dansk mode på verdenskortet.Da Intermission Magazine blev lanceret i Danmark i 2009, var et samarbejde mellem chefredaktør Daniel Magnussen, fotograferne Henrik Bülow og Frederik Lindstrøm og stylist Jesper Hentze. På grund af interne uenigheder stoppede samarbejdet allerede efter to udgaver og Daniel Magnussen, der tidligere havde været chefredaktør på HE Magazine, rykkede til Stockholm med magasinet, der derefter blev svensk.
Men nu er der gode nyheder til danske magasinjunkier – for Intermission Magazine udkommer snart på dansk igen.
Den første svenske udgave havde Julia Roitfeld (datter af den tidligere chefredaktør på fransk Vogue, Carine Roitfeld, red.) på forsiden – og siden er det kun gået fremad. Med salg i navnkundige butikker som Colette og Opening Ceremony, klarede magasinet sig godt internationalt, taget i betragtning at magasinet var på svensk, med engelske oversættelser bagi. Det forklarer Daniel Magnussen til FashionForum.dk.
”Dengang kunne vi se på feedbacken, at vi klarede os rigtig godt i New York og Paris, så det var oplagt at gøre det hele engelsk, når det nu – også visuelt – er sigtet mod disse markeder,” fortæller han, og namedropper nogle af modebranchens tungeste fotograf- model- og designernavne som alle har bidraget til magasinet: Peter Philips. Mario Sorrenti. Gaia Repossi. Karim Sadli. Isabel Marant, Ezra Petronio, Junya Watanabe. Riccardo Tisci.
”Det fjerde nummer der udkom i juni har betydet, at vi nu er oppe på det niveau, som jeg altid har drømt om: Hvor de folk jeg beundrer fra New York og Paris, selv er bidragsydere. Til det kommende magasin er det tunge skyts rullet frem på fotograf- og stylistfronten,” fortæller Daniel Magnussen.
Dansk mode med nyt look
Chefredaktøren føler derfor, at tiden er moden til at relancere magasinet i en dansk udgave med samarbejdspartneren Frederik Lindstrøm. Art director og grafiker Jack Dahl fra Homework står for den danske udgaves grafiske identitet, der bliver anderledes end den engelske udgave, der stadigvæk vil blive produceret fra Stockholm.
”Det kommer til at hedde Intermission DK, og får et anderledes design grid og layout end den engelske version. Men indholdsmæssigt kommer der i den første udgave til at være et par af de bedste ting fra arkivet, og så en masse nyt indhold som primært vil være internationalt,” fortæller han, men vender derefter næsen mod den danske modebranche.
”Vi kigger også på den danske scene, og vil skabe en balance mellem noget nationalt og internationalt. Modedelen bliver primært produceret af store udenlandske navne, men vi vil gerne sætte fokus på dansk mode, og placere den i nye omgivelser – det er dette magasin et forsøg på,” siger Daniel Magnussen, og peger på en person som Rasmus Storm, der har været en god sparringspartner omkring den danske modescene.
Klar strategi
Magasinet kommer primært til at indeholde kvindemode, men der vil også være herretøj – og artikler og indhold er meget centreret omkring interviews med internationale designere, stylister, kunstnere, fotografer og skuespillere. De er ofte på mellem fire-seks sider, og søger for, at magasinet får en tungere og mere seriøs profil.
"Vi har en klar strategi for den danske udgave af Intermission. Vi vil skabe det danske magasin, der kan lidt mere og som for alvor vil placere København på det internationale magasinkort, og som på trods af dets originalsprog stadig kan ligge i Colette og som har en liste af tunge internationale bidragsydere som ingen danske magasiner før har haft," afslutter Daniel Magnussen.
Det første Intermission DK udkommer i midten af november, og får et oplag på mellem 6000-8000 magasiner. Herefter vil magasinet udkomme kvartalsvis.