Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

MUUSE.com: Unik forretningsmodel var vejen til investor

At deltage i Accellerace-programmet fik afgørende betydning for danske MUUSE.com, der sikrede sig en investor
At deltage i Accellerace-programmet fik afgørende betydning for danske MUUSE.com, der sikrede sig en investor

”Forretningsmodellen er unik og har potentiale til at ændre modeindustrien og sammen med vores meget internationale profil gjorde det, at vi kom med i Accelerace-programmet,” fortæller David Dencker, administrerende direktør, medejer og medstifter af MUUSE.com, der netop har landet en investor til hjælp til deres opstartsfase.

Accellerace er et internationalt orienteret forretningsudviklingsforløb målrettet ambitiøse iværksættervirksomheder, der konkurrerer med hinanden i et udskillelsesforløb, der skal optimere og klargøre virksomhederne til at få deres koncept søsat.

MUUSE.com er på sin side et modeunivers og en online-portal, der sætter forbrugeren direkte i kontakt med nyuddannede innovative high-end designere og fungerer som en international webshop med salg til USA, Storbritannien og Skandinavien.

”På forhånd var der en del punkter, hvor vi havde ideer, men ikke var helt afklarede. Det handlede blandt andet om behovsafklaring, value proposition og go to market-strategier, og andre smarte CBS-udtryk, men arbejdet med de ting betød, at vi fik fokuseret vores forretningsplan og sat nogle deadlines. For os var forløbet fantastisk,” fortæller David Dencker til FashionForum.dk og fortsætter:

”Vi blev sat i forbindelse med Connect Denmark (uafhængig, privat non-profit organisation, der giver rådgivning og sparring til iværksættere og mindre virksomheder med vækstpotentiale, red.) og kom med i deres Springboard.”

”Her fik vi værdifulde ekspertinput, mødte Peter Arbs, (tidligere  direktør i QXL, red.), der er kommet med i vores bestyrelse, og vi fik rigtig meget konstruktiv kritik til vores præsentation. På det tidspunkt hvor Springboardet faldt, var der tre uger til, at vi skulle lave et investorpitch,” uddyber David Dencker og fortæller videre, at en del af kritikken blev taget til efterretning, mens noget af den ikke blev. ” Men i sidste ende fik vi en investering, der betyder, at vi kan ansætte folk og kan køre på fuldt blus frem til foråret.”

En af forcerne ved at deltage i sådan et slags forløb er, i følge David Dencker, at man får kritik – men ikke nødvendigvis får mulighed for at svare på den. Og det betyder, at man skal øve sig i at præsentere sit produkt så skarpt så muligt, for som han siger:

”Dem der lytter, kan jo være fuldstændig ligeglad med, hvor mange tanker man har gjort sig før, hvis man ikke kan præsentere dem ordentligt.”

Fremtiden er herretøj – og sko og accessories
”Det vil være naturligt for os at ekspandere med herretøj og accessories – som sko fx. Lige i øjeblikket kigger vi dog på markedet, og på hvor vi har succes og bygger langsomt op. Det gode ved sko er dog, at vi kan få en lavere returneringsrate end på tøj, fordi det er nemmere med hensyn til størrelser, og så vi ville også kunne pre-producere nogle dele,” fortæller David Dencker, der peger på, at netop returneringsraten er noget, MUUSE.com skal være opmærksom på.

”En høj returneringsrate vil gøre ondt på os, fordi vi ordreproducerer. Kigger man på industrigennemsnittet for online salg af tøj er det 20 pct. Derfor har vi allerede nu igangsat initiativer, der skal mindske chancen for, at noget skal returneres,” siger direktøren.

Nogle tiltag er allerede implementeret, mens andre stadig er i støbeskeen.

”Vi har et målebånd på siden, som man kan printe ud og måle med, og derefter indtaste tal på platformen, så det bliver lavet mere made-to-measure. Hvis folk bestiller noget, der virkelig skal konstrueres, som fx en blazer, så ringer vi op til forbrugeren og gennemgår det hele.” Fremadrettet kommer der til at være en guide over, hvilke slags tøj der passer til forskellige kropstyper. MUUSE.com har endnu ikke fået noget retur, og på grund af den meget stærke forretningsmodel med en høj margin har de mulighed for at yde noget ekstra for at sørge for folk bliver glade for det de bestiller.

Datadreven udviklingsstrategi betyder mindre risiko
”Vi er meget datadrevne i forhold til hvilke omkostninger, vi afholder. Det første skridt i vores produktionsproces er, når vi laver en salgsprøve. Det koster mellem 1.200-10.000 kr. Men før vi træffer beslutningen om, hvilke items vi vil lave salgsprøver af, har vores kunder haft muligheden for at ”like” dem i konceptstadiet. Den data indikerer hvilke styles, folk finder interessante og indgår i vores porteføljeovervejelser. Samtidigt får de 20 kunder, der har ”liket” et koncept en email om, at nu er konceptet blevet til et produkt de kan købe – på den måde bruger vi også dataen i direkte markedsføring. Så vi bruger data aktivt til at udvikle,” fortæller David Dencker. Og det er der en helt naturlig grund til.

”For os betyder mere data mindre risiko – og det er guld værd i modebranchen, der fungerer lidt ligesom Lotto: Man satser på en helt masse forskellig styles. De fleste af dem tjener man ikke penge på, og derfor skal man have en meget høj margin på de få, der bliver succeser. Vi vil hellere være sikre på, at vi laver de ting, som folk gerne vil have og så bruge den margin til at lave nogle bedre, mere spændende produkter.”