Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Didder Rønlund: Dansk mode - Dynamik

Det var en modeuge fuld af dynamik, skriver modejournalistikkens grand ol' lady, Didder Rønlund, i sin klumme om modeugen.
Det var en modeuge fuld af dynamik, skriver modejournalistikkens grand ol' lady, Didder Rønlund, i sin klumme om modeugen.

Energien funklede, og dynamikken trådte i karakter under Copenhagen Fashion Week SS/2012. Sidstnævnte tegnede en af dansk modes helt store spillere sig for. Niels Mikkelsen, CEO, IC Companys, deltog i ugens aktiviteter med kulsorte tal i inderlommen for en omsætning i 2010 på 3 milliarder kroner – fortjeneste: 280 millioner kroner stigende til en omsætning på 3,9 milliarder kroner i 2011 med en fortjeneste på 320 millioner kroner.

Ikke et ord om krise herfra. Men gerne spandevis af roser til Uffe Buchard og Kim Grenaa, showarkitekter med internationalt format, som iscenesatte CPH Visions til dato gladeste show i Amaliehaven. Men for nu at blive ved IC Companys-”familiens” gode nyheder, toppede de med netop Inwears Guldknap vindende designer Lene Borgaard. Lene fik knappen af ugemagasinet ”Alt for Damerne”. Charlotte Lynggaard havde designet den i det pure guld, og begge modetræf blev kun overgået af Malene Birgers med over tusind celeb’er i Carlsbergs tappehal. Men jeg bliver igen ved vor dynamiske modefamilie, for d´herrer, Niels Martinsen, stifter af Inwear i 1961 og senere IC-Companys, hvor han stadig sidder for bordenden som bestyrelsesformand med ovennævnte Niels ved rorpinden, købte sidste år Malene Birger og sikrede sig en ordentlig bid af dansk modes spændvidde i en nøddeskal. Godt gået.

På Københavns Rådhus introducerede Post Danmark historiens første modefrimærker i samarbejde med Malene Birger og Soullands Silas Adler. Med over 60.000 designere, indkøbere, internationale og lokale pressefolk og modefans i byen blev Rådhuset traditionen tro et gæstfrit midtpunkt, så det var et bredt forum, borgmester Pia Allerslev talte til: ”Der er noget særlig næsten andægtigt over frimærkernes platform kontra tidens e-mails. Lidt ligesom motiverne på pengesedler. De repræsenterer jo også værdier på samme måde,” sagde Pia, som sammen med sin nye og ligeså modeinteresserede borgmesterkollega, Ayfer Baykal, der åbnede modeugen, deltog ved så mange shows, de kunne nå.

Fint tænkt var Ole Ydes ide med at flytte sin klassisk elegante kollektion plus Georg Jensens juveler ind mellem klassisk, dansk møbelarkitektur i Bredgade, hvor 250 gæster deltog i præsentationen. Her blev det slået fast, at Yde kan sy brudekjoledrømme til 130.000 kroner, konstruere ærme & skuldersnit og flæser i så unik forarbejdning, at de ikke lader sig kopiere, og ikke mindst af den grund har kronprinsesse Marys store bevågenhed.

Mens Copenhagen Fashion Festival levede op til sit ry med en helt særlig energi af liv og glæde både inde og ude i de københavnske gader og stræder med storskærmenes live shows, butikkernes late night champagne, gadefester, rock & jazz, fløj Peter Jensen ind fra London. Han udstiller indtil 31. oktober i Designmuseum Danmark og kom for at fortælle om sin mode og om sine muser fra tante Jytte til Tonya Harding. 

De mange late nights mest spektakulære show sendte begejstringen for Henrik Vibskov på himmelflugt henover græsplænen foran Forum. Anmeldelse følger, men skal ikke skygge for, at Henriks iderigdom og formidable talent har vundet verdens største designpris på en million svenske kroner: Torsten & Wanja Söderberg prisen, som ellers primært gives til kunsthåndværkere og grafiske virksomheder. Respekt.

At det blev to så fremragende designere som Malene Birger og Henrik Vibskov, der satte dansk modes milepæle, var måske ikke overraskende, men guld værd for en branche med udsigt til økonomi med globalt uvejr.

På gensyn til februar og en ny happy fashion week i wonderful Copenhagen.

LÆS DIDDER RØNLUNDS ANMELDELSER FRA COPENHAGEN FASHION WEEK SS12

Didder Rønlunds klumme er venligst udlånt af Copenhagen Fashion Week, hvor artiklen kan findes på engelsk