Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Få gang i eksport til Mellemøsten – Verdens hurtigst voksende forbruger-marked

Det Danske Generalkonsulat i Dubai inviterer til networking-event for danske modevirksomheder.
Det Danske Generalkonsulat i Dubai inviterer til networking-event for danske modevirksomheder.

Der er lagt op til et muligt dansk eksporteventyr, når Det Danske Generalkonsulat i Dubai inviterer danske modevirksomheder til networking-event i Dubai i oktober 2011. Her anser man nemlig markedet for at være klar til flere danske brands.

”Vi ser stort potentiale i mode som eksportvare i Mellemøsten, især i Dubai og Abu Dhabi, karakteriseret ved høj købekraft og en liberaliseret tilgang til at gøre forretning. Man har rigtig gode forudsætninger som dansk mode-virksomhed, da efterspørgslen efter niche mellem og high-end mærker er steget markant med flagstore-butikkernes udbredelse, hvilket øger efterspørgslen efter det ”unikke” fortæller General Konsul Per Tangsgaard Jensen i en pressemeddelelse.

I følge generalkonsulatet er Dubai det hurtigst voksende forbruger-marked i verden med en købekraft pr. husholdning 25% større end den vestlige. Efterspørgslen på mellem og high-end brands vokser støt – kun overgået af Storbritannien, der kan mønstre et større udvalg af internationale mærker og stormagasiner.

Generalkonsulatet oplyser, at flere mellemøstlige indkøbere allerede har vist stor interesse for den danske modebranche, og at markedet i Dubai spænder bredt med et købekraftigt internationalt og lokalt segment, der efterspørger både boho-chic og minimalistisk stil, som mange danske mærker er kendt for. Hovedformålet med eventen er at skabe bro imellem lokale distributører, indkøbere, stylister og de danske firmaer, så dansk mode og design kan få hjælp til at komme ind på det Mellemøstlige marked. Allerede nu har mærker som DAY Birger et Mikkelsen, Rabens Saloner og Kudibal meldt deres deltagelse.

”Vi håber på, at flere griber chancen og melder sig til. Eventen giver en unik mulighed for at etablere kontakter i en lukrativ branche og skabe et konkret grundlag for at ekspandere i Mellemøsten. Vi går meget efter at skræddersy løsningerne efter virksomhedens behov og ønsker, så det er de rette kontakter, der etableres. Vi ved, at potentialet er der for dansk mode og tror på, at vi kan hjælpe virksomhederne frem hernede” siger Astrid S. C. Nielsen, chef for konsulatets kommercielle afdeling.

Networking-eventen finder sted den 10.-11. oktober 2011 i Dubai.

For yderligere information:
Det Kongelige Danske Generalkonsulat
Astrid S. C. Nielsen – Head of Commercial Department
E-mail: asthan@um.dk
Tlf: +971 50 652 8620

Billede: Day AW 11