Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Samsøe & Samsøe: Masser af messemøder med indhold

”Der har været indhold i de møder, vi har holdt, og sæsonen kommer bestemt til at se interessant ud,” siger salgsdirektør i Samsøe & Samsøe.
”Der har været indhold i de møder, vi har holdt, og sæsonen kommer bestemt til at se interessant ud,” siger salgsdirektør i Samsøe & Samsøe.

Hos Samsøe & Samsøe er man glade oven på den københavnske modeuge, trods færre besøgende på messerne.

”Der har været nedadgående trafik, men der har været indhold i de møder, vi har holdt, og sæsonen kommer bestemt til at se interessant ud,” siger Josef Lützen, der er salgsdirektør i Samsøe & Samsøe.

Han fortæller, at man hos det danske brand stadig er godt tilfreds med den beslutning, man traf for to år siden om at rykke til Gallery, messen i Forum.

”Det er godt qua det image, vi har opbygget gennem perioden. Der er et niveau af brands, man kan være stolt af, og vi har gode naboer,” forklarer salgschefen, der denne gang stod skulder om skulder med mastodonten By Malene Birger.

Han medgiver imidlertid, at det kan være svært at trække den helt store trafik til de københavnske messer i sommersæsonen, og at særligt det udenlandske opbud i højere grad dukker op i Berlin (hvor Samsøe & Samsøe var at finde på Bread & Butter, red.) end Danmark. Og så er den sløvhed, der kendetegnede søndagen, dengang (sommer 2010) denne stadig var en modemessedag, rykket til lørdag.

”Det er den samme tendens, vi ser i både Holland og Berlin. Det er et generelt messeproblem. Personalet kommer ikke med mere (tidligere var weekenddagene tænkt som dem, hvor butikspersonalet havde mulighed for at gå på messe, red.),” siger Josef Lützen, der dog understreger, at den matte messestemning ikke har gjort nogen forskel på de tal, Samsøe & Samsøe har fået på ordrebøgerne.

”I det store og hele, har dem, der skal komme, og som vi havde forventet at se, været der, og vi har holdt positive møder,” siger han men lægger videre vægt på, at man også i hans biks har gjort meget ud af at skabe en ’egen modeuge’:

”Vi har kørt catering i haven foran Forum, vi har lavet brunch med Cover, holdt event på Galleri Asbæk. På den måde forsøger vi at give værdi til vores kunder ved at give dem det ekstra,” siger han og fortsætter:

”Jeg tror meget på København som modeugeby, men det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi jo primært tænker på at mele vores egen kage. Og vi er da også supertilfredse med de kunder, vi har haft gennem systemet.”

Han mener, at den helt store udfordring for Copenhagen Fashion Week er, at der er så mange platforme at forholde sig til.

”Man bliver nødt til at sende et signal om, at vi står sammen. Ellers vælger indkøberne bare vores modeuge fra. Det er helt den samme problematik, vi ser i Amsterdam og Oslo, og vi skal jo i sidste ende alle sammen bruger pressen og indkøberne til det samme alle sammen.” siger han.

For Samsøe & Samsøe lever man imidlertid ikke fra modeuge til modeuge, fortæller Josef Lützen, benarbejdet foregår året rundt – særligt oven på messerne:

”Vi er ikke færdige. For os handler det ikke kun om at få ordrerne på messen, det handler om at tage sig rigtigt ud, og have de rigtige møder. Så skal vi nok lukke aftalerne efterfølgende.”

Han oplyser afslutningsvis, at Samsøe & Samsøe oven på den overståede messesæson særligt har oplevet stigende interesse fra (for brandet) nye markeder som Storbritannien og Frankrig, og at Tyskland begynder at tage fart:

”De ting, vi har sået, begynder så småt at gro rigtig flot.”