Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Færre besøgende til modeugen

På trods af optimisme og gratis entréer til modeugens fem messer har færre indkøbere besøgt modeugen i år.
På trods af optimisme og gratis entréer til modeugens fem messer har færre indkøbere besøgt modeugen i år.

På trods af arrangørernes forsøg på at lokke indkøbere til fra hele verden har færre fundet vej til København i år.

Simon Hansen er projektkoordinator for messerne i Dansk Mode og tekstil. Han forklarer nedgangen med, at der stadig ses krisetendenser i modebranchen:

”Krisen har slået lidt sent ind, og så er der luget ud i firmaerne. Det betyder, at man i stedet kun sender en enkelt person i stedet for flere,” siger han. På trods af det lave antal besøgende melder to af arrangørerne, at salget har været godt:

"Der er blevet lagt flere ordrer, så selv om der har været færre indkøbere, har de alligevel været af høj kvalitet. Nogle steder er der lagt 25 ordrer, hvilket er ret unikt,” fortæller Simon Hansen. Han har stået for at samle tal og erfaringer fra de fem messer, der har haft forskellige profiler og repræsenteret forskellige dele af tøjbranchen, som børnetøj og små ukendte mærker.

CPH Vision er en af de messer, hvor der udstilles nye mærker, som endnu ikke er brudt igennem. Her ser Natasha Skov, PR-manager, ikke negativt på tallene, selv om færre indkøbere har været på besøg:

”Vi har gjort, hvad vi kunne for at få flere indkøbere til at komme til København. Vi har ikke opnået vores mål hundrede procent, men det vigtigste er, at kvaliteten af indkøberne er høje,” fortælle Natasha Skov.

Derudover mener hun, at man i fremtiden skal arbejde sammen om at udnytte Københavns potentiale:

”Kommunen, hoteller, staten skal i spil. Modeugen skaber en god trafik for byen, som mange nyder godt af. Derfor skal vi alle arbejde sammen for at få flere hertil,” siger Natasha Skov.

Overordnet set går det dog godt for den danske modebranche. Ifølge Dansk Mode og Tekstil, som er en brancheforening for de danske modebranche, er der stor fremgang i eksporten i den danske modebranche.

I løbet af de første fire måneder af 2011 oplevede branchen en fremgang i omsætningen på 16,1 procent i forhold til året før. Fortsætter tendensen, vil branchen få en rekordstor omsætning på 26 mia. kr.

Over halvdelen af eksporten fyldes dog op af de jyske modegiganter Bestseller og Brandtex, som derfor er med til at trække den samlede eksport for Danmark op.

I forhold til resten af Europas modebranche har Danmark vundet markedsandele og klarer sig langt bedre end de øvrige europæiske modefirmaer. Det fortæller Michael Hillmose, der er eksportchef i Dansk Mode og Tekstil.

”Krisen har betydet, at man er blevet mere bevist om sin virksomhed. Omkostningerne er blevet skåret ind til benet, og det har den danske modebranche været rigtig gode til. Det giver så bonus nu,” fortæller han.

Kilde: Business.dk