Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Status: Færre - men mere købelystne - gæster på messerne

Indkøberne viser en større optimisme end tidligere. Udstillerne melder om vækst i nye kunder og fremgang i ordrer, lyder det fra CPH Vision.
Indkøberne viser en større optimisme end tidligere. Udstillerne melder om vækst i nye kunder og fremgang i ordrer, lyder det fra CPH Vision.

På CPH Vision-messen har besøgstallet (med 10.251 gæster) denne sæson været en lillebitte smule højere end i sommeren 2010 (10.142 besøgende), hvor Terminal-2 omvendt kunne vidne en deltagertilbagegang på mere end 1000 besøgende til 11.258 gæster. Men  Peter Fenger, adm. direktør for de to messer er ikke desto mindre optimistisk:

”Indkøberne viser en større optimisme end tidligere. Udstillerne melder om vækst i nye kunder og fremgang i ordrer. Der opleves en lavere trafik på messerne, men indkøberne repræsenterer i større grad highend-butikker og kæder – og vigtigst af alt; de tør købe nye mærker ind og lægge ordrerne på messen,” siger han.

Han fortæller at særligt indkøbere fra Japan og USA har meldt sig på banen på sommerens messer.

CIFF i Bella Center så en tilbagegang på godt 2000 besøgende til 22.240 gæster og Gallery havde besøg af 10.900 gæster – 400 færre end sidste sommer. Men på sidstnævnte kan man i lighed med på CPH Vision og Terminal-2 se en vækst i nye kunder af mere international karakter. Alle steder var der besøg fra prominente butikker som Asos.com, Amazon.de, Nelly.com og Beams i Japan. 

Christian Gregersen, messedirektøren bag Gallery, understreger, at messen jo også kun havde åbent tre dage denne gang mod fire i fjor.

Christian Gregersen oplyser videre til FashionForum.dk, at fordelingen mellem danske og udenlandske såvel brands som besøgende går i retning af større internationalisering. En tredjedel af messens besøgende var fra udlandet, og for første gang nogensinde var mere end halvdelen af udstillerne fra udenlandske brands.